Show simple item record

dc.contributor.advisorİstif, İlyas
dc.contributor.authorSirek, Faruk
dc.date.accessioned2020-12-29T09:40:18Z
dc.date.available2020-12-29T09:40:18Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/385153
dc.description.abstractSürtünme ve aşınma hareketli makine parçalarında mühendislik açısından önemliaraştırma konularından biridir. Temas halinde çalışan mekanik parçalarda malzemeçiftine, yüzey pürüzlülüğüne, temas yüzeyinde yabancı madde olup olmadığına,uygulanan normal kuvvete bağlı olarak gelişen aşınma deformasyonu kaçınılmaz birdurum olup, belli bir sınırın üzerinde olması durumunda hasara yol açar. Makinalarüzerinde isteğe bağlı olmayan aşınma sonucu oluşan hasarlar ekonomik açıdan dakayıplara neden olur. Hasarı azaltmak, minimize etmek, çalışma ömrünü uzatmak içinyağlama yapılabilir ya da kuru sürtünme durumunda çalışan parçalarda aşınmadirencini arttırıcı tedbirler alınabilir. Bu tedbirlerden biri malzeme yapısı üzerindeyapılan iyileştirmelerle ilgilidir. Örneğin alüminyuma sinterleme yöntemiyle grafen,karbon nanotüp, katılarak mekanik özellikler ve aşınma direnci gibi özelliklerarttırılabilir. Alüminyum sinterleme (metal matrisli kompozitler) sanayide yaygın birkullanıma sahiptir.Aşınma ile ilgili teorik bir hesaplama ve modelleme yapmak oldukça zordur. Grafenyağlayıcılığı, karbon nanotüp ise dayanım ve aşınma direncini yükseltir [1]. Buçalışmada sinterleme yöntemiyle imal edilmiş, 0,5wt%- 1wt% ve 2wt% oranında karbonnanotüp (CNT) ilave edilmiş alüminyum karbon nanotüp malzemelerinin istatistikselmodelleme için gerekli olan aşınma verilerinin elde edilmesi amaçlanmıştır. Uygunparametrelerin seçimi (Normal kuvvet (F), Aşınma yolu (x),parçaların çizgisel hızı (w))yapılarak modelleme çalışması için aşınma deneyi verileri düzenlenecektir. Ayrıca xiiinormal kuvvetin değişmesi gibi farklı çalışma koşulları için aşınma karakteristikleriincelenecektir.Bu tez çalışması 3 bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde triboloji ve sürtünme ile ilgiligenel bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde aşınma mekanizmaları, test metodolojisi vekarbon nanotüp hakkında bilgi verilmiştir. Üçüncü bölümde ise pin on disk testprosedürü ve çalışmaya esas oluşturan deneyler ve sonuçları işlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Aşınma Karakteristikleri, Aşınma Deneyleri, Karbon Nanotüp,Triboloji, Aşınma, Pin-on Disk, Aşınma Oranı
dc.description.abstractFriction and wear in moving machine parts is one of the most important researchsubjects in engineering. Wear deformation depends on pair of material, surfaceroughness, applied force and whether the impurity material contacted to the surfaceor not in mechanical parts. When deformation level exceed predetermineddeformation level, damage occurs. Unexpected wear on machine parts, causeeconomical loses. To reduce the damage and extend the working life, lubrication or dryfriction resistance enhancing measures can be taken in order to increase frictionresistance. One of these measures is related to improvement of the materialsstructure. For example mechanical specifications and wear resistance can be increasedby adding graphene or carbon nanotube to aluminium by sintering. Aluminumsintering (metal matrix composites) have a common use in the industry.It is very difficult to calculate or find out a wear model because of wear mechanism iscomplex phenomenon. Graphene increases lubrication and carbon nano tubesincreases strength and wear resistance [1]. This study has been done for aluminiumcarbon nanotubes (CNT) which manufactured by sintering method and the carboncontent of 0.5 wt% - 1wt% and 2wt% of the CNT material, intended to obtain the weardata which is necessary for statistical modeling.xvBy selection of appropriate parameters (normal force (F) wear path (x) is the linearvelocity (w)) for modeling of wear test data will be analyzed. Also wear characteristicsfor different operating conditions, such as changing the normal force will beinvestigated.This thesis consists of three parts. General information regarding tribology and frictionare given in the first section. In the second section, wear mechanisms, informationabout the test methodology and carbon nanotubes are given. In the third section, pinon disc test procedures and forms the basis of experimental studies and the results areprocessed.Keywords: Wear Behavior, Wear Tests, Carbon Nanotubes, Tribology, Wear, Pin-onDisc, Wear Rateen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMakine Mühendisliğitr_TR
dc.subjectMechanical Engineeringen_US
dc.titleDeneysel aşınma modeli verileri için uygun parametre seçimi
dc.title.alternativeSelecting suitable parameters for experimental wear model data
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAluminum alloys
dc.subject.ytmStatistical modelling
dc.subject.ytmAbrasive wear
dc.subject.ytmErosive wear
dc.subject.ytmSurface wear
dc.subject.ytmNanotube
dc.identifier.yokid10096692
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid418382
dc.description.pages63
dc.publisher.disciplineKonstrüksiyon Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess