Bayrak taşıyıcı bir havayolu için müşteri tercihi ve transfer yolcu bazlı dalga ve tarife yapısı tasarımı
dc.contributor.advisor | Başlıgil, Hüseyin | |
dc.contributor.advisor | Akça, Zeliha | |
dc.contributor.author | Değirmenci, Elif | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T09:31:59Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T09:31:59Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2019-02-20 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/383357 | |
dc.description.abstract | Dünya'da havayolu taşımacılığı çok hızlı bir şekilde gelişmekte ve yolcu sayısı hızlaartmaktadır. Buna bağlı olarak da kapasite sıkıntıları baş göstermektedir. Artan buyolcu trafiğini kapasite kısıtları dahilinde daha verimli bir şekilde alabilmek üzere huband-spoke network modeli benimsenmiş ve dünyada transfer noktası olan mega hublaroluşmuştur.Operasyonlarını hub merkezli yürüten havayolunun, mevcut kaynaklarını göz önündebulundurarak uçuşlarını en iyi şekilde planlaması, alınabilecek maksimum lokal vetransfer yolcu sayısı açısından önemlidir. Bu da hem ilgili havayolu hem de ülkeaçısından büyük önem arz etmektedir. Ancak kapasite sıkıntılarının da etkisiyle idealtarife yapısını oluşturabilmek her geçen gün daha da zorlaşmaktadır.Bu çalışmada, Türkiye'de konumlanan bayrak taşıyıcı havayolu Türk Hava Yolları içinoptimum dalga ve tarife yapısının oluşturulması, bu bağlamda ideal kalkış ve varışsaatlerinin belirlenmesi problemi ele alınmıştır. Bu problem, gerçek hayat verileriyleçözülerek mevcut yapı ile önerilen yapı karşılaştırılmış ve çözümler değerlendirilmiştir.Karar değişkeninin İstanbul'dan kalkış ve İstanbul'a varış saati olduğu çalışmada, metotolarak matematiksel programlama kullanılmıştır. Bu model ile slot, zaman ekseni veutilizasyon kısıtları düşünülerek, yolcu tercihi ve transit yolcu bazlı maksimumpotansiyel yolcu gelirini veren kalkış ve varış saatlerinin oluşturduğu tarifebulunmaktadır.Yolcu tercihine bağlı fayda hesaplanırken, tüm dünyadaki yolcuların O&D kalkış ve varışsaati tercihlerini hub havalimanı kalkış ve varış tercihlerine dönüştüren bir algoritmageliştirilmiştir. Transit yolcu sayısı ve yolcu tercihi temelli potansiyel gelir bazlı faydayımaksimum yapacak şekilde yeni kalkış ve varış saatleri bulunarak mevcut tarife ilekarşılaştırılmış ve önerilen model ile sağlanan faydada çok büyük artış olduğugörülmüştür.Minimum bağlantı süresinin transit yolcu sayısı üzerindeki etkisi de bu tezdearaştırılarak sonuçları gösterilmiştir.İleriye dönük olarak, kurulan modelin İstanbul'da 2018 yılında tamamlanmasıplanlanan 3. Havalimanı şartlarında uygulanması amaçlanmaktadır. | |
dc.description.abstract | Air transport in the world is developing very quickly and the number of passengers isincreasing rapidly. Accordingly, the capacity constraints are emerging. Hub&spokemodel has been adopted in order to handle increase in passenger traffic with a moreefficient way within capacity constraints and megahubs has occured around the worldas transfer points.Its vital for an airline which has hub&spoke model to have efficient network planningwith taking into account its available resources in order to maximize its local andtransfer passenger traffic. This is very important for both related airline and for thatcountry. However, it becomes more difficult to create an ideal schedule design day byday due to capacity constraints.In this study, establishing optimum wave & schedule and problem of determining idealdeparture & arrival times within this context is discussed for flag carrier located inTurkey.Real-life data has been used to adress this problem, current structure has beencompared with proposed struture and possible alternatives have been evaluated.In this context, aim of the study intended to be carried out is to establish the optimumwave and tariff structures and application for the flag carrier Turkish Airlines.The decision variables are departure and arrival time of the flights. A binarymathematical programming method was developed during study. Via this model,optimum schedule design with arrival and departure times has been created whichmaximizes potential passenger revenue based benefit regarding passenger choice andtransit passenger within slot, time and utilization constraints .In order to calculate benefit regarding passenger choice, an algorithm was developedthat converts passengers' choice of origin & destination based departure & arrivaltimes around the world to hub airport's choice of departure & arrival times. Then, newdeparture & arrival times that maximize potential revenue based benefit regardingtransit passenger traffic and passengers' choice have been determined and it is shownthat major growth in benefit will occur via proposed model when compared withcurrent schedule design.Moreover, minimum connection time's impact on transit passenger numbers has beenevaluated and results has been shown in this study.For further study, it is aimed to implement proposed model for Istanbul's third Airportthat will be operational in 2018. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Endüstri ve Endüstri Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Industrial and Industrial Engineering | en_US |
dc.subject | Sivil Havacılık | tr_TR |
dc.subject | Civil Aviation | en_US |
dc.subject | Ulaşım | tr_TR |
dc.subject | Transportation | en_US |
dc.title | Bayrak taşıyıcı bir havayolu için müşteri tercihi ve transfer yolcu bazlı dalga ve tarife yapısı tasarımı | |
dc.title.alternative | Passenger choice and transfer passenger based wave and flight sechedule design for a flag carrier airline | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-02-20 | |
dc.contributor.department | Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10134240 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 457746 | |
dc.description.pages | 197 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |