Bireylerin finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi üzerine bir araştırma: Kayseri ve Sivas ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde finansal piyasalarda meydana gelen bir takım değişmelerle birlikte, finansal sistemde belirli sebeplerle yer alan bireyler çeşitli problemler, fırsatlar ve farklı seçeneklerle karşılaşmaktadır. Finansal piyasalardaki oluşan teknolojik gelişmeler ve yenilikler, ürün çeşitliliği, ürünlerin içerik ve işleyişlerinin karmaşıklaşması insanların finansal sistem içerisinde bilinçli bir şekilde yer almalarını gerekli kılmaktadır. Emeklilik sisteminde riskin sistemden bireye geçmesi, sosyal güvenliğin azalması, kolay kredi kullanımı gibi nedenlerden ötürü finansal sistemde yer alan bireylerin bilinçli finansal tüketici olabilmeleri finansal refahları için hayati önem taşımaktadır. Bireylerin tüm bu sorunlara çözüm üretebilmeleri, fırsatları değerlendirebilmeleri ve alternatifler arasında seçim yapabilmeleri finansal okuryazar olabilmeleri ile mümkündür.Bu çalışmada hane halkının mevcut finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi ve bireylerin finansal okuryazarlık düzeyi ile demografik özellikleri arasındaki ilişkinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Bunların yanı sıra bireylerin finansal okuryazarlık düzeyinin borçlanma ve tasarruf davranışına etkisinin ölçülmesi hedeflenmiştir.Bu çalışma kapsamında, Kayseri ve Sivas illerinde yaşayan bireylerin oluşturduğu 804 kişilik bir örneklem kullanılarak bireylerin finansal bilgi seviyeleri ve bu seviyeye bağlı olarak finansal kararları nasıl aldıkları, bu bilgi seviyesinin bireylerin tutum ve davranışlarını nasıl etkilediği araştırılarak finansal okuryazarlık düzeyleri ölçülmeye çalışılmış ve finansal okuryazarlık düzeyinin toplum genelinde nasıl arttırılabileceği konusunda çeşitli çalışmalar yapılmaya çalışılacaktır.Çalışmada, bireylerin finansal okuryazarlık düzeyleri belirlenirken frekans analizleri, T Testi ve Anova testi uygulanmaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, Kayseri ve Sivas illerinde yaşayan bireylerin finansal okuryazarlıklarının düşük olduğu ve daha önce yapılan çalışmaların çoğuna paralel olarak, bireylerin bu durumun farkında olmadıkları ortaya çıkmaktadır. Finans eğitimi almış bireylerin finansal okuryazarlık düzeyi ise hiç almayanlara göre daha yüksek çıkmıştır. Ülke çapında finansal okuryazarlık seviyelerini arttırılabilmesi için temel finans eğitiminin tüm bireylere verilmeli hatta temel finans eğitiminin ilköğretimden itibaren tüm öğrencilere verilmesinin toplumun finansal okuryazarlık düzeyini belirli bir şekilde arttıracağı, bu durumda da ekonomik büyüme ve kalkınmaya katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Finansal Okuryazarlık, Finansal Bilgi, Finansal Tutum, Finansal Davranış, Kayseri, Sivas Nowadays, with a number of changes in financial markets, individuals taking part in the financial system for certain reasons face various problems, opportunities and different options. Technological developments and innovations in the financial markets, product variety, the complexity of the content and operation of the products necessitate the conscious participation of people in the financial system. It is vital for the financial well-being of the individuals in the financial system to be a conscious financial consumer due to reasons such as the transfer of risk from the system to the individual, the reduction of social security and the use of easy credit. It is possible for individuals to produce solutions to all these problems, to evaluate opportunities and to be able to choose between alternatives.In this study, it is aimed to determine the current level of financial literacy of households and to measure the relationship between financial literacy level and demographic characteristics of individuals. In addition, it is aimed to measure the effect of financial literacy level on borrowing and saving behavior of individuals.In this study, the level of financial literacy was tried to be measured by examining how individuals 'financial information levels and financial decisions were taken based on this level, how these knowledge levels effected individuals' attitudes and behaviors by using a sample of 804 people composed of individuals living in Kayseri and Sivas provinces. various studies will be done on how to increase.In the study, while the financial literacy levels of individuals are determined, frequency analyzes, T Test and Anova test are applied. According to the results of the study, it is revealed that the financial literacy of individuals living in Kayseri and Sivas provinces is low and in parallel with many of the previous studies, individuals are not aware of this situation. The financial literacy level of the individuals who received finance education was higher than those who did not. In order to increase the level of financial literacy across the country, basic finance education should be given to all individuals, and even basic finance education from primary education to all students is expected to increase the level of financial literacy of the society in a certain way and in this case it may contribute to economic growth and development.Key Words: Financial Literacy, Financial Information, Financial Attitude, Financial Behavior, Kayseri, Sivas
Collections