Fen, teknoloji, mühendislik, sanat ve matematik uygulamalarının öğrencilerin kavramsal anlamalarına, meslek algılarına ve yaratıcı düşüncelerine etkisi
dc.contributor.advisor | Umdu Topsakal, Ünsal | |
dc.contributor.author | Özkan, Gülbin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T09:13:06Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T09:13:06Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-09-23 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/379149 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, STEAM eğitiminin 7. sınıf düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin Kuvvet ve Enerji konularındaki kavramsal anlamaları, yaratıcı düşünceleri ve meslek algıları üzerindeki etkisini araştırmaktır. Günümüzde öne çıkan STEM eğitimi, birçok disipline temel oluşturan Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik alanlarının disiplinler arası yaklaşımla öğretilmesidir. Araştırma İstanbul'da bulunun bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan 74 adet 7. sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmada gömülü karma desen kullanılmıştır. Araştırma bir deney (n=37) ve bir kontrol grubuyla (n=37) uygulanmıştır. Deney grubunda STEAM etkinlikleriyle, kontrol grubunda ise mevcut programa ve ders kitabına uygun olarak öğretim gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın verileri, Kuvvet ve Enerji Kavram Testi, yarı yapılandırılmış görüşmeler, Etkinlik Görüş Formu, Torrance Şekilsel ve Sözel Yaratıcı Düşünce Testi- Form A ve Form B ve STEAM Meslek Algısı Açık Uçlu Soru Formu ile toplanmıştır.Araştırmadan elde edilen nicel veriler SPSS 17.0 istatistik programı ile betimsel ve anlam çıkarıcı istatistikler kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin analizinde, aritmetik ortalama, standart sapma, Tek Faktörlü Kovaryans Analizi (ANCOVA) Testi kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen nitel veriler tanımlayıcı içerik analizi yapılarak analiz edilmiştir. Veri analizi sırasında pek çok kod oluşturulmuştur. Tanımlayıcı içerik analizinde oluşturulan kodlar öncelikle kategorilere dönüştürülüp, daha sonra temalar belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda grupların kavramsal anlamalarına bakıldığında deney grubunun lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Deney grubu öğrencilerinin STEAM uygulamalarının kendilerine olumlu yönde katkılarının olduğunu düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin çoğu, yapılan etkinlikler hakkında olumlu görüş belirtmişlerdir. STEAM uygulamalarının öğrencilerin meslek algısını değiştirdiği sonucuna ulaşılmıştır. STEAM uygulamalarının öğrencilerinin sözel ve şekilsel yaratıcı düşünceleri ve tüm alt boyutları üzerindeki etkisine bakıldığında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | The purpose of this research was to study the effects of STEAM education on 7th-grade students in terms of conceptual understandings, creative thinking and career perceptions in learning about Force and Energy unit. STEM education, which is increasingly popular, is the teaching of science, technology, engineering, and mathematics fields, which form the basis of many disciplines with an interdisciplinary approach. The research was conducted with 74 seventh grade students studying in a public middle school located in the province of İstanbul. The embedded mixed method was used in the study. The study was performed with one experiment (n = 37) and one control group (n = 37). Teaching was carried out in STEAM activities in the experimental group and in the control group according to the current program and textbook. Data for the research were collected with the Force and Energy Conceptual Test, semi-structured interview, Activity Evaluation Form, Torrance Test of Creativity-Figural A-B and Verbal Form A-B and STEAM Career Perception Form. The quantitative data from the research was analyzed using the SPSS 17.0 statistics program and descriptive and inferential statistics. In the analysis of the data, arithmetic means, standard deviation, single factor covariance analysis (ANCOVA) Test was used. Qualitative data obtained from the study were analyzed by descriptive content analysis. Many codes were generated during data analysis. The codes generated in the descriptive content analysis were first converted into categories, and then the themes were determined.When the conceptual understandings of the groups were examined as a result of the research, a significant difference was found in favor of the experimental group. Experiment group students thought that STEAM applications contributed positively to them. In addition, most students expressed a positive view of STEAM activities. Another consequence of the research was that STEAM applications changed the career perceptions of students. When looking at the effect of STEAM applications, A significant difference was found in favor of the experimental group when the influence of verbal and formal creativity and all its sub-dimensions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen, teknoloji, mühendislik, sanat ve matematik uygulamalarının öğrencilerin kavramsal anlamalarına, meslek algılarına ve yaratıcı düşüncelerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of science, technology, engineering, art and mathematics applications on students' conceptual understanding, career perceptions and creative thinking | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-09-23 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Artistic creativity | |
dc.identifier.yokid | 10332052 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 635859 | |
dc.description.pages | 274 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |