Yalnızlığın çocukluk çağı travmatik yaşantılarının ve dissosiyatif yaşantıların yaratıcılıkla ilişkisinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada yaratıcılığın yalnızlıkla çocukluk çağı travmatik yaşantılarıyla ve dissosiyatif yaşantılarla ilişkili olup olmadığını değerlendirmek amaçlanmıştır. Kurmaca nitelikli yazan, en az bir hikâye, şiir vb. edebi türde yayımlanmış eseri olan kişiler yaratıcı; yaratıcılık içerikli bir meşguliyeti olmayan, şiir vb. edebi türlerde eserler yazmayan kişiler, bu çalışma için yaratıcı olmayan kişiler olarak varsayılmıştır. Araştırmanın yapıldığı iki grup seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Kurmaca nitelikli yazan 35 kişilik yazar grubuna ve 35 kişilik yazar olmayan gruba Ucla L 5 Yalnızlık Ölçeği, Dissosiyatif Yaşantılar Ölçeği (DES) ve Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları Ölçeği (Uzun Formu) uygulanmıştır. Homojen özellikler gösteren iki gruptan elde edilen veriler, bilgisayar ortamında IBM Statistics 20.0 (SPSS) istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda yaratıcılık ile Dissosiyatif Yaşantılar'ın Depersonalizasyon/Derealizasyon alt ölçeği arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Yaratıcılık ile yalnızlık ve çocukluk çağı travmatik yaşantıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Yaratıcı olan ve olmayan gruplarda Dissosiyatif Yaşantılar Ölçeği skoru ile Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları Ölçeği arasındaki ilişki incelenmiştir. Yaratıcı olmayan kişilerde dissosiyatif yaşantılar ile çocukluk çağı travmatik yaşantıları arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Yaratıcılık, Yazma, Yazar, Dissosiyatif Yaşantılar, Çocukluk Çağı Travmatik Yaşantıları, Yalnızlık In this work it has aimed to evaluate whether correlated to creativity with loneliness childhood traumatic experiences and dissociative experiences. It is assumed to creative who people writing to fiction qualified have to publishedone work to genres of literature as story, poem etc. It is assumed to not creative who people don't have creativity occupation and haven't write to genres of literature as a poem etc. It is determined to two group that the researchs done by sapling. It is applied to Ucla L 5 Loneliness Scala Dissociative Experiences Scala and Childhood Traumatic Experiences Scala (Long Form) to writing to fiction qualified the writer group consisting of thirty-five people and normal group consisting of thirty-five. It is analyzed from data obtained from the two groups with homogeneous characteristics with to IBM Statistics 20.0 (SPSS) programme. It is determined result analysis to a significant relation creativity with depersonalization/derelazition. It isn't found a significant relation to creativity with loneliness and traumatic experiences. It is evaluated to relate with Dissociative Experiences Scala on creative group and normal group. It is determined to statistically significant positive correlation with Dissociative Experiences Scala scores with Childhood Traumatic Experiences Scala.Key Words: Creativity, writing, writer, dissociative experiences, childhood traumatic experiences, loneliness.
Collections