Lise öğrencilerinin kişilik özellikleri ile internet bağımlılığı ve akademik başarı durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerini belirlemek ve lise öğrencilerinin kişilik özellikleri ile internet bağımlılığı ve akademik başarı durumu arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya 2014-2015 eğitim-öğretim yılının güz yarıyılında Türkiye Çimento Mütehassisleri Birliği Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi 11. Ve 12. Sınıflarında öğrenim görmekte olan 258 kız ve 109 erkek toplam 367 lise öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak `Sosyo-demografik Veri Formu`, öğrencilerin kişilik özelliklerini belirleyebilmek için `Eysenck Kişilik Envanteri-Gözden Geçirilmiş Kısa Formu`, öğrencilerin internet bağımlılık düzeylerini belirleyebilmek için `İnternet Bağımlılık Ölçeği` kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS 22.0 programı kullanılarak sayısal analizler yapılmıştır; daha sonrasında sonuçlar tablo haline getirilerek raporlanmıştır. İlişkileri belirlemek için spearman rho korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular %95 güven aralığında ve %5 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Bu araştırmada bazı demografik değişkenlere ilişkin tanımlayıcı istatistiklerin yanında bu değişkenler ile internet bağımlılık durumu arasındaki ilişkiler de incelenmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Bu sonuçlara göre cinsiyet, sınıf düzeyi, not ortalaması, interneti günlük ve haftalık kullanım, internet kullanım amacı, internette en çok tercih edilen siteler, kişilik özellikleri ile internet bağımlılık durumu arasında anlamlı fark bulunurken, yaş ve sosyo-ekonomik durum ile internet bağımlılık durumu arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Anahtar Sözcükler: İnternet, İnternet Bağımlılığı, Kişilik, Kişilik Özellikleri, Akademik Başarı The aim of the present study is to determine the internet addiction level of the high school students and to investigate the relations between the students' internet addiction levels, personality traits and academic achievement. The sample of the study consists of 367 (female 258, male 109) high school students from 'Türkiye Çimento Mütehassisleri Birliği Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi'. To find out the personality traits of the participants Eysenck Personality Questionnaire; to determine the addiction level 'Internet Addiction Scale' were used. Also Demographical Form, constructed by the researcher; was applied to gather the socio-demographical information of the participants. To analyze the data, Spearmann Rho correlation (SPSS 22.0) was used, and the results were pressented as tables in the present study. In this study the relationship between some demographical variables and intrnet addiction levels were investigted also. The findings of the research show that highschool students'internet addiction level differ significantly according to gender, grade (11th or 12th grade), achievement scores, Daily/weekly use oof internet, purpose of inernet usage, most preferred websites and personality traits. However, there was not a significant diference between the level of internet addiction and age, socio-economical level. Key words: Internet, Internet Adddiction, Personality, Personality Traits,Academical Success
Collections