Çocukluk çağı travmaları ile yetişkin ayrılma anksiyetesi arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, 20 yaş öncesi dönemde ihmal veya istismara maruz kalan ve kalmayan klinik dışı örneklemin, yetişkinlik döneminde ayrılma anksiyetesi yaşayıp yaşamadığını, aralarında bir ilişkinin olup olmadığını araştırmaktır.Araştırmada 119 kadın, 113 erkek katılımcı yer almıştır. Sadece 20 yaş ve üzerinde olan, psikiyatrik geçmişi olmayan, mental kısıtlılığı olmayanlar dahil edilmiştir. Araştırma internet üzerinden dağıtılmış olup, katılımcılara `Bilgilendirilmiş Onam Formu`, demografik bilgilerin alınması için `Sosyo-demografik Veri Formu`, `Ayrılma Anksiyetesi Belirti Envanteri` ve `Yetişkin Ayrılma Anksiyetesi Ölçeği`, çocukluk çağında yaşanan travmatik olayları sorgulamak için `Çocukluk Çağı Travma Ölçeği'nin Türkçesi-2.0` verilmiştir.Veriler Bağımsız Örneklem t Testi, Çok Yönlü Varyans Analizi ve Tukey Testi, Pearson Korelasyon Analizi, ve Ki-Kare testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular kısmında katılımcıların sosyodemografik ve klinik özelliklerine göre frekans dağılımları ve yüzdelikleri, CTQ puanlarına ilişkin frekans ve yüzdelikleri, demografik değişkenler ile klinik özelliklerine göre ölçeklerden aldığı puanların karşılaştırıldığı t puanları ve tek yönlü varyans analizi puanları, çocukluk çağı travmaları olup olmamasına göre ölçeklerden aldığı puanların karşılaştırıldığı t puanları, ölçeklerden alınan puanların korelasyonları, anksiyete düzeylerine göre ölçeklerden alınan puanların karşılaştırıldığı t testi puanları yer almaktadır.Ölçekler arası korelasyonlara bakıldığında; AABE `Ayrılma Anksiyetesi` ile YAA, CTQ `Duygusal İstismar`, `Duygusal İhmal, `Cinsel İstismar` ve `Toplam` puan arasında; AABE `Aile Üyelerinden Uzak Kalamama` puanıyla YAA, CTQ `Duygusal İstismar`, `Duygusal İhmal`, `Cinsel İstismar` ve `Toplam` puanlar arasında; AABE `Okul Fobisi` puanıyla YAA, CTQ `Fiziksel İstismar`, `Duygusal İstismar` ve `Toplam` puanlar arasında; AABE `Toplam` puan ile YAA, CTQ `Fiziksel İstismar`, `Duygusal İstismar`, `Cinsel İstismar`, `Duygusal İhmal` ve `Toplam` puanlar arasında; YAA ile CTQ `Duygusal İstismar`, `Duygusal İhmal`, `Cinsel İstismar` ve `Toplam` puanlar arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. AABE puanları yüksek olan katılımcıların, YAA, CTQ `Duygusal İstismar`, `Fiziksel İstismar`, `Duygusal İhmal`, `Cinsel İstismar` ve `Toplam` puanları, AABE puanları düşük olan katılımcılara göre daha fazla bulunmuştur.YAA puanları yüksek olanların AABE `Ayrılma Anksiyetesi, `Aile Üyelerinden Uzak Kalamama`, `Toplam`, CTQ `Duygusal İhmal` ve `Cinsel İstismar` puanları, YAA puanları düşük olanlara göre anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur.Çocukluk çağında yaşanan örseleyici yaşantılar, Yetişkinlik Ayrılma Anksiyetesi ile ilişkili bulunmuştur. Ancak konuyla ilgili araştırmaların artması, daha çok örneklemle yapılması gerekmektedir. Ayrıca boylamsal çalışmalara ihtiyaç vardır. Bireysel, ailesel, toplumsal anlamda eğitim de gerekmekte, çocuk istismarı ve ihmalinin önlenmesinde devletlere, medyaya, eğitimcilere büyük sorumluluk düşmektedir. The purpose of this study is to investigate whether the exterior-clinical samples, 0-20 years old persons which are abused or non-abused have gone through Seperation Anxiety or not and to find out if there is any relation between these.During the investigation 119 women and 113 men participated. Only people whose ages are 20 or over who don't have neither psychiatric history, nor mental limitation are included. The inquiry is distributed via internet. `Informed Consent Form`, `Socio-demographic Data Form`, `Separation Anxiety Symptom Inventory` `Adult Separation Anxiety Questionnaire` and `Turkish Version of Childhood Trauma Questionnaire -2.0`, has been given to the participators to investigate.Data are analyzed by Independent Sampling t Test, Multiple Variance and Tukey Test, Pearson Correlation Analysis and Ki-Kare tests. There are percentages and distributions of the socio-demographic and clinical specifications of the participators in the discovery column, frequency and percentages of CTQ marks, t marks with the comparison of demographic changes and clinical specifications and single side variance analysis marks, t test marks with the comparison of scalaes according to the childhood trauma, correlation of the marks obtained by the scala, t test marks with the comparison of the scala according to the anxiety levels.When the correlation between the scalaes are investigated, meaningful positive relations are observed between AABE `Separation Anxiety` and YAA, CTQ `Emotional Abuse`, `Emotional Neglect, `Sexual Abuse` and `Total; with AABE `Not to be far from the family members` with YAA, the marks between CTQ `Emotional Abuse`, `Emotional Neglect, `Sexual Abuse` and `Total`; AABE `School Phobia` mark with YAA, CTQ `Physical Abuse`, `Emotional Abuse` and `Total` marks; AABE `Total` mark with YAA, CTQ `Physical Abuse`, `Emotional Abuse`, `Sexual Abuse`, `Emotional Neglect` and `Total` marks; YAA with CTQ `Emotional Abuse`, `Emotional Neglect`, `Sexual Abuse` and `Total` marks. The participators whom AABE marks are high, YAA, CTQ `Emotional Abuse`, `Physical Abuse, `Emotional Neglect`, `Sexual Abuse` and `Total` marks are more than the participators whom AABE Marks are low.The participators whom YAA marks are high have AABE `Separation Anxiety, `not be far from family members`, `Total`, CTQ `Emotional Neglect` and `Sexual Abuse` marks, are high more than the participators whom YAA Marks are high. Adverse childhood experiences is related with Adult Separation Anxiety; also finding the meaningful relationship between childhood trumatic experiences and Adult Separation Anxiety it is necessary to increase the investigations and make more samplings. In addition, there is need to have much survey researches on longitudinal studies. Individual, family, community trainings are needed to. Governers, media owners and educators have much responsibility to protect child abuse and neglect.
Collections