Borderline kişilik bozukluğunda zihin kuramı ve çocukluk çağı travması arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Borderline kişilik bozukluğu, kişilerarası ilişkilerde benlik algısı ve duygulanımda tutarsızlık olarak kabul edilir. Bu tür kişilik bozukluğu, daha çok genç yetişkinlik döneminde başlar ve değişik koşullar altında ortaya çıkar. Yapılan araştırmalarda kişilik bozukluğu olan bazı hastalarda zihin kuramı bozukluğu belirlenmiştir. Zihin kuramı bozukluğu olan ve travma yaşantısı olan bireylerde ise yüksek oranda borderline kişilik bozukluğu görülmüştür. Bu çalışmada, borderline kişilik bozukluğunda zihin kuramı ve çocukluğu çağı travması arasındaki ilişki değerlendirilmiştir. Çalışma için borderline kişilik bozukluğu tanısı almış 50 katılımcı ve herhangi bir tanısı olmayan 50 kişilik kontrol grubunun verileri incelenmiştir. Çocukluk çağı travmasını ölçmek için katılımcılara `Çocukluk Çağı Travma Ölçeği`, Zihin Kuramı değişkenini ölçmek amacıyla `Gözlerden Zihin Okuma Testi` uygulanmıştır. Çalışmada kişisel ve sosyodemografik bilgiler veri çözümlemesine dahil edilmiş ve araştırma değişkenleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda borderline kişilik bozukluğu tanısı almış kişilerin çocukluk çağı travma öyküsünün daha fazla olduğu ve gözlerden zihin okuma becerisinin kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde daha zayıf olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, deney grubunda gözlerden zihin okuma kabiliyetinin çocukluk çağı travması ile ilişkili olduğu bulunmuştur. Araştırmada elde edilen sonuçların borderline kişilik bozukluğu tedavi yaklaşımları hususunda katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. Borderline personality disorder is defined as incoherency of the sense of self and sensation in interpersonal relations. This kind of personal disorders maily occur during young adult stage and appear under different circumstances. Studies in this area indicate that some patients with personality disorders also reflect intellectual disorders. Hence, individuals with intellectual disorders and trauma history mainly show borderline personality disorder. Present study aims to investigate the realtionship between intellect theory and childhood stage trauma in borderline personality disorder. For the study, 50 patients with borderline personality disorder and healthy control group including 50 participants were recruited and their data regarding research variables were analyzed. For data collection `Childhood Trauma Questionnaire` and `Reading the Mind on the Eye Test` were used. Personal and sociodemographic data form was also included and compared with research variables. Based on the results of the study, BPD patients had significantly more childhood trauma than healthy control group. Besides, reading the mind in the eye was found as significanly lower among BPD patients as compared to healthy control group. Additionally, childhood trauma and reading the mind in the eye were found as significantly and positively correlated among BPD patients. It may be considered that the findings in the study will contribute insight regarding new approaches for the treatment of borderline personality disorder.
Collections