Ortaokul düzeyindeki çocukların ebeveynlerinin tutum biçimlerinin sınav kaygısı üzerine etkisinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma 11-14 yaşları arasındaki ergenlerin anne baba tutumlarının (demokratik, otoriter, koruyucu/istekçi) sınav kaygısına etkisini incelemek amacıyla (%55) kız, (%45) erkek toplamda 60 ortaokul öğrencisi ile çalışılmıştır. Araştırmada Sınav Kaygısı Ölçeği ile Anne Baba Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Bu çalışmada kız (54,30) ve erkek (52,07) öğrencilerin çoğu anne baba tutumlarını demokratik tutum olarak algılamaktadır. Çalışma sonucunda kızlarla erkeklerin sınav kaygılarının arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Kız ve erkek çocukların anne babalarının demokratik tutum ile koruyucu/istekçi tutumun ortalamaları arasında anlamlı fark çıkmamıştır. Ancak kızlarla erkeklerin otoriter tutumları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Anne baba eğitim düzeylerine göre sınav kaygısının anlamlı şekilde farklılaşmadığı bulunmuştur. Annenin eğitim seviyesi yükseldikçe demokratik tutumun arttığı saptanmıştır. Kız ve erkek çocuklarının anne babasının baskın tutumlarının dağılımları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Kızların erkeklere göre demokratik anne baba tutumu ağırlıktayken erkek çocuklarında ise otoriter anne baba tutumu kızlara göre daha ağırlık bulunmuştur. Genel olarak bakıldığında demokratik anne baba tutumu arttığında kız ve erkek çocuklarının sınav kaygılarının azaldığı, otoriter ve koruyucu/istekçi tutum arttıkça da sınav kaygısının da arttığı saptanmıştır. İleride yapılacak olan çalışmalarda bu konuyla ilgili daha kapsamlı çalışmalara yer verilmeli ve ailesinin tepkisinden çekinen çocuklar için savunucu tutumlarının değerlendirilmesi oldukça önem arz etmektedir.Anahtar Kelimeler: Sınav kaygısı, anne baba tutumu. The study was conducted in total with 60 middle-school students whose age varies between 11 and 14 and whose 55% was girl and 45% boy in order to investigate the effect of teenagers' parents' behaviours (democratic, authoritarian, protective/requesting) on exam anxiety. In this study we have used Exam Anxiety scale and Parents' behaviour scale. In this study most of students with girl (54,30) and boy (52.07) perceive their parents' behaviours as democratic. In result of the research, we determined no significant difference between exam anxiety for boys and girls. There was no significant difference between the average of democratic behaviour and protective/requesting behaviour of parents of girls and boys. However, there was a significant difference observed for the authoritarian behaviour between the girls and boys. We have also determined that the exam anxiety did not differ so much according to the education level of parents. It was determined that democratic behaviour increases as much as educational level of mother increases. There was no difference determined between the suppressive behaviours of parents of boys and girls. While democratic behaviour is predominant in girls compared to boys, authoritarian behaviour is more frequent in boys compared to girls. All in all, it is determined that exam anxiety decreases for both boy and girl when parents' democratic behaviour increases and increases when authoritarian and protective/requesting behaviour increases. In future studies to be conducted on this subject, we should include more comprehensive studies and the assessment of defending behaviours for children refraining from the reaction of their family is considerably important. Key words: exam anxiety, parents' behaviour
Collections