Lise son sınıf öğrencilerinin depresyon, anksiyete belirtileri ve olumsuz otomatik düşüncelerin taranması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, lise son sınıf öğrencilerinin depresyon, anksiyete ve otomatik düşünce düzeylerinin belirlenip, bu düzeylerin çeşitli değişkenler ile ilişkisini incelemektir.Araştırma örneklemi, tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Bu görüşe bağlı olarak araştırmanın örneklemini İstanbul ilinin Kadıköy ilçesinde yer alan Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Mehmet Beyazıd Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde son sınıfta okumakta olan 141 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin depresyon düzeylerini belirlemeye yönelik Beck Depresyon Envanteri, anksiyete düzeylerini belirlemeye yönelik Beck Anksiyete Envanteri, otomatik düşünce düzeylerini belirlemek için Otomatik Düşünceler Ölçeği ve sosyo-demografik bilgi formu (cinsiyet, anne ve babanın medeni durumu, kardeş sayısı, kaçıncı çocuk oldukları, anne ve babanın eğitim düzeyi, anne ve babanın iş durumu, nerede yaşadığı, ailenin ekonomik durumu, derslerdeki başarı durumu, bilinen bedensel hastalığın olması, psikiyatrik tanı konma, psikolojik danışma alma ve sorunlarını kiminle paylaştığı) kullanılmıştır. Çalışmaya katılan tüm bireyler bilgilendirilip, onayları alınmıştır. Veriler; SPSS 21.00 programı ile analiz edilmiş ve verilerin analizinde değişkenlere bağlı olarak, bağımsız t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve LCD testi kullanılmıştır.Bulgular, son sınıfta okuyan öğrencilerin; depresyon, anksiyete ve otomatik düşünce düzeyleri arasında anlamlı ve pozitif yönde ilişki vardır. Öğrencilerin depresyon puanları babalarının eğitim düzeyi, geçmişte psikiyatrik tanı konma, geçmişde psikolojik yardım alma ve sorunlarını paylaşmalarına göre anlamlı farklılık göstermiştir. Öğrencilerin anksiyete puanları babalarının eğitim düzeyi, bilinen bedensel hastalık olması, geçmişte psikiyatrik tanı konma, geçmişde psikolojik yardım alma ve sorunlarını paylaşmalarına göre anlamlı farklılık göstermiştir. Öğrencilerin otomatik düşünce puanları anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, babanın meslek durumu, ders başarı durumu, bilinen bedensel hastalık olması, geçmişte psikiyatrik tanı konma, geçmişte psikolojik yardım alma ve sorunlarını paylaşmalarına göre anlamlı farklılık göstermiştir. The objective of this study is to determine the depression, anxiety and automatic thinking level of high school seniors and examine the relation of these levels with different variables.The research sample has been determined by virtue of random cluster sampling method. Accordingly, the research sample has consisted of 141 high school seniors studying in Mehmet Beyazıd Vocational and Technical Anatolian High School under the National Education Directorate of Kadıkoy district of Istanbul province. Beck Depression Inventory has been employed to determine depression levels of students while Beck Anxiety Inventory has been utilized to determine anxiety levels thereof and Automatic Thoughts Questionnaire and socio-demographic questionnaire (gender, marital status of parents, number of siblings, the birth order in family, education level of parents, employment status of parents, the family's economic situation, success in the lessons, any known physical illness, psychiatric diagnosis, psychological counseling and with whom the problems are shared) have been used to determine automaticthoughts levels of students. All individuals participating in the study were informed and their consents were received. Data were analyzed by SPSS 21.00 program, and independent T-test, one way analysis of variance (ANOVA) and LCD test have beenemployed depending on the variable in the analysis of data.Findings have revealed that there is a significant and positive relationship between depression, anxiety and automatic thought levels of high school seniors. Depression scores of students have shown significant differences in line with educational levels of their fathers, psychiatric diagnosis in the past, receipt ofpsychological help in the past and sharing their problems. Anxiety scores of studentshave shown significant differences in line with educational levels of their fathers, known physical illness, psychiatric diagnosis in the past, receipt of psychological help in the past and sharing their problems. Automatic thinking scores of students have shown significant differences in line with educational levels of their mothers, educational levels of their fathers, employment status of their fathers, success in the lessons, known physical illness, psychiatric diagnosis in the past, receipt ofpsychological help in the past and sharing their problems.
Collections