Bir inşaat firmasında çalışan işçilerin stresle baş etme biçimleri ve iş kaza sıklığı arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, bir inşaat firmasında iş kazası geçirmiş olan işçilerin stresle baş etme biçimleri ve iş kaza sıklığı arasındaki ilişkinin anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesidir. Bu araştırma, iş kazası geçiren kişilerin stresle baş etme ve iş kazası geçirme sıklığı arasında ilişki arayıcı ve tanımlayıcı bir çalışma olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, bir inşaat firmasında çalışmakta olan 250 iş kazası geçirmiş işçi oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan işçilere sosyodemografik özellikleri içeren 53 soruluk anket ve Stresle Baş Etme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin istatiksel analizinde SPSS programı kullanılmış olup, anlamlılık seviyesi p: 0,05 seçilmiştir.İşçilerin sosyodemografik özellikleri incelendiğinde eğitim seviyelerinin genel olarak okur-yazar olduğu görülmektedir. İşçilerin bir kesimi de sadece okuryazar belgesi olduğundan geçimlerini sağlayabilmek adına büyük şehirlere göç ederek inşaat sektöründe geçimlerini sağlamaya çalışmaktadırlar. Yaşanılan iş kazalarının beraberinde ise diğer çalışanların veya ailelerin yaşadığı endişeler, bireyler de oldukça ciddi boyutta psikolojik değişimler yaratmaktadır. Yapılan çalışmalar işçi sağlığında iş güvenliğine yönelik eğitimlerin önemli katkısı olduğunu göstermektedir. İş güvenliği eğitimlerinde işçiler bu alanda dikkat etmesi gereken hususlar vurgulanmaktadır.Yapılan gözlem araştırmalarında işçilerin bir kısmının bu eğitimlere önem verdiği ve mesleki davranışlara dönüştürdüğü; büyük çoğunluğunun ise bunu göz ardı ederek önemsemediği görülmüştür.İş kazalarını engellemek adına verilen iş güvenliği eğitimlerinin sahada kullanılmaması ve bu bağlamda iş kazası olasılığının arttığı bilinmektedir. İş güvenliği alanında verilen bilgilerin kullanım durumunun bu bağlamda işçilerin genel olarak kullandıkları baş etme biçimlerinden etkilendiği düşünülmektedir. İş güvenliği bilgilerinin kullanılmaması da sıklıkla işçilerin kaza geçirmesine neden olmaktadır. Bu nedenle öncelikle işçilerin eğitimlerdeki bilgileri kullanmadaki engelleri ve zorlukları anlaşılmalıdır. Bu engellerden biri olduğu düşünülen etkisiz baş etme biçimi işçilerin eğitimlerinde aldıkları bilgileri saha da kullanmalarını engellemektedir. İş kazalarının engellemesinde sadece eğitimler değil bu alandaki çalışmalarda etkin baş etme biçimleri geliştirmeye yönelik eğitim programlarının da yer alması gerekmektedir. The purpose of this study is to examine whether there is a significant difference in the relationship between the types of coping with stress and the frequency of work accidents in a construction company. This research was conducted as a researcher and a descriptive study of the relationship between the frequency of work-related accidents and the frequency of occupational accidents. The sample of the study consists of 250 workers who have been working in a construction company. 53 questionnaires including socio-demographic characteristics and Stress Relief Scale were used for the workers who participated in the survey. SPSS program was used in statistical analysis of the data, and significance level p: 0.05 was chosen. I When the socio-demographic characteristics of the workers are examined, it is seen that the education levels are generally literate. Some of the workers are only literate and try to make a living in the construction sector by migrating to big cities in order to make a living. The accidients causes serious psychological changes among individuals besides worried workers and their families. Studies show that workplace health is a significant contributor to job security training. Work safety training emphasizes the issues workers should pay attention to in this area. However, in the observational studies, some of the workers emphasized these trainings and turned them into professional behaviors; and most of them did not care about it by ignoring it. It is known that the job safety training given in order to prevent job accidents is not used in the field and the possibility of work accidents increases in this context. The use of information provided in the field of occupational safety is considered to be influenced by the way workers cope with the situation in this context. Failure to use occupational safety information often causes workers to crash. For this reason, it is first necessary to understand the obstacles and difficulties that workers have in using the information in the trainings. Ineffective coping, which is thought to be one of these obstacles, prevents workers from using the information they receive in their training. Training programs aimed at improving effective coping styles should be included in the prevention of occupational accidents not only in education but also in the workings in this area.
Collections