Oyun terapisi eğitiminin psikolojik danışmanların öz-yeterlik ve problem çözme becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Oyun terapisi çocuklara psikolojik danışmanların oyuncakları, çeşitli sanat araçlarını ve oyunlarını kullanarak, çocuğun ve oyunun dilinden yararlanarak danışmanlık yaptıkları süreci içerir. Özellikle çocuklarla çalışan psikolojik danışmanların fazlasıyla kullandıkları ve etkinliği birçok bilimsel çalışma ile ortaya konan bu yaklaşım günden güne yaygınlığını arttırmaktadır. Bu çalışmada oyun terapisi eğitiminin çocuklarla çalışan psikolojik danışmanların öz-yeterlik düzeylerini ve problem çözme becerilerini nasıl etkilediği incelenmiştir. Bu araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim öğretim yılında İstanbul'da okul öncesi kurumlar, ilköğretim okulları ve danışmanlık merkezlerinde çalışan psikolojik danışmanlar oluşturmaktadır. Örneklemini ise araştırmacı tarafından verilen oyun terapisi eğitimine katılan 24 psikolojik danışman oluşturmaktadır. Katılımcıların 17'si (%70) kadın ve 7'si (%30) erkektir. Araştırmada deneme modellerinden tek grup ön test son test kontrol grupsuz deney deseni kullanılmıştır. Katılımcılara 6 haftalık oyun terapisi eğitimi verilmiştir. Çalışmada katılımcıların öz-yeterlik düzeylerini belirlemek için `Psikolojik Danışma Öz-Yeterlik Ölçeği`, problem çözme becerilerini ölçmek için `Problem Çözme Envanteri` kullanılmıştır. Ayrıca çalışanların kişisel özelliklerine ilişkin bilgileri elde etmek için `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırma kapsamında veri setinden elde edilen verilerin çözümlenmesi `SPSS 15 for Windows` paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada verilerin normal dağılım göstermemesi nedeniyle Wilcoxon işaretli sıralar testinin kullanılması tercih edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre oyun terapisine eğitimine katılan psikolojik danışmanların yardım becerileri öz-yeterliği, oturum yönetmeye ilişkin öz-yeterlik ve psikolojik danışma sürecindeki zorluklara ilişkin öz-yeterlik düzeylerinde ve problem çözme becerilerinde eğitim sonrası anlamlı düzeyde artış olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ilgili alanyazın ışığında tartışılarak, gelecekte gerçekleştirilebilecek araştırmalara önerilerde bulunulmuştur.Anahtar kelimeler: oyun terapisi, problem çözme becerisi, öz-yeterlik The Effect of Play Therapy Training on Self-Efficacy and Problem Solving Skills of Psychological CounselorsAbstract: Play therapy involves the process by which the counselor helps the children using the toys, various art tools and games, and using the language of the child and the game. Especially the psychological counselors who work with children need to use play therapy techniques and the efficiency of these techniques is proved with many recent studies. In this study, it was examined the possible effect of play therapy training on self-efficacy levels and problem-solving skills of psychological counselor. The universe of this research consists of psychological counselors working in preschool institutions, primary schools and counseling centers in Istanbul in the academic year 2016-2017. The sample is composed of 24 psychological counselors participating in the play therapy training provided by the researcher. 17 (70%) of the participants were female and 7 (30%) of the participants were male. In the study, one group pre-test, post-test experiment design without control gropup was used. Participants attended play therapy training for six weeks. `Turkish version of Counseling Self-Efficacy Scale` was used to determine the self-efficacy levels of participants in the study and ` Turkish version of Problem Solving Inventory` was used to measure problem solving skills. In addition, `Personal Information Form` has been used to obtain information on participants' personal characteristics. The data obtained from the data set was analyzed with the `SPSS 15 for Windows` package program. The use of the Wilcoxon signed rank test was preferred because the data were not normally distributed in the study. According to the results obtained in the research, psychological counselors participating in the training of play therapy were found to have a significant increase in self-efficacy, self-efficacy in session management, self-efficacy levels in difficulties in psychological counseling, and problem solving skills after training. Findings obtained from the research were discussed in the light of related literature and suggestions for researches that could be realized in the future were made.Keywords: play therapy, problem solving skills, self-efficacy
Collections