Psikoloji bölümü öğrencilerinin meslek seçimleri ile mizaç özellikleri ve çocukluk çağı travmalarının ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; Psikoloji Bölümü'nde okumakta olan öğrencilerin bu alanı seçmeleriyle, yaşamış oldukları çocukluk çağı travmalarının ve mizaç ve karakter özelliklerinin ilişkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Katılımcılara, çalışmacılar tarafından oluşturulan sosyodemografik veri formu, Türkiye geçerlik ve güvenirlikleri yapılmış olan Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği ve Mizaç ve Karakter Envanteri verilmiştir. Çalışmaya katılan 85 öğrenciden 44'ü Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi'nde okumakta olup kontrol grubunu oluşturmuş, 41'i ise Psikoloji Bölümü'nde okumakta olup çalışma grubunu oluşturmuştur.Bu araştırmada, katılımcılardan elde edilen verilerin analizleri IBM SPSS 21.00 programı kullanılarak yapılmıştır. Örneklem grubunun bağımsız değişkenlerin etkisini incelemek için parametrik analiz yöntemleri kullanılmıştır. Örnekleme ait sosyodemografik veriler için betimsel analiz yöntemleri kullanılmıştır. Örneklem grubunu oluşturan iki grup arasında bağımsız değişkenler açısından fark olup olmadığını anlamak için ise Student T-Testi yöntemi kullanılmıştır.Katılımcılara uygulanan Mizaç ve Karakter Envanteri'nin alt ölçeklerine bakıldığında gruplar arasında fark olduğu bulunmuştur. Buna göre, İş Birliği Yapma alt ölçeğinin toplam puanı (t=-1.875, p<.05) ve aynı alt ölçeğin Temiz Kalplilik Vicdanlılık ve Kendi Kendine Yarar Sağlama alt boyut puanları (t=-1.766, p<.001) açısından gruplar arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Bahsedilen puanlar Psikoloji Bölümü öğrencilerinde, kontrol grubundaki öğrencilere göre anlamlı olarak daha yüksektir. Diğer yandan, Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği puanları açısından gruplar arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Bu sonuçlar göstermektedir ki, Psikoloji Bölümü öğrencilerinin meslek seçimleri ile çocukluk döneminde yaşanmış travmaların bir ilişkisi bulunmazken, bazı mizaç ve karakter özelliklerinin ilişkisi vardır. Kısıtlı katılımcı seçimi ve çalışmanın iki merkezli yapılmış olması sonuçların genellenmesini zorlaştırmakla birlikte, elde edilen veriler ileride yapılacak olan çalışmalar için yol gösterici olabilir.Anahtar Kelimeler: Meslek, Meslek Seçimi, Mizaç, Çocukluk Çağı Travmaları The purpose of this study is to ascertain whether trauma and personal qualities of Psychology students effect their decision of choosing this department. Non-psychology students are examined as the control group for this purpose. Childhood Trauma Questionnaire and Temperament and Character Inventory that are used in this work are applied to 85 students in total, including 44 Engineering and 41 Psychology students.The data that is received from the participants in this research is analysed with IBM SPSS 21.00 program. Parametric analysis methods are used in order to investigate the effect of the independent variables of the sample group. Descriptive analysis methods are used for the sociodemographic data regarding the sample. Student T-Test method is used to deduce whether there is difference relating to independent variables between the two groups that compose the sample group.Temperament and Character Inventory is applied to the participants. While a significant distinction is found between the groups relating to subscale total points of the inventory which are Cooperation (t=-1.875, p<.05) and Ingenuousness conscientiousness-Providing self-benefit (t=-1.766, p<.001), no significant distinction is seen between the groups regarding other subscales and measurements. Groups are also compared through Childhood Trauma Questionnaire points. Consequently, a significant distinction can not be seen through any kind of subtest and total points between the groups.Keywords: Occupation, Career Choice, Temperament, Childhood Trauma
Collections