Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ile aile tutumunun ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Benlik saygısı, kişinin kendisini değerlendirmesi ve olumlu ya da olumsuz bir kanıya varmasıdır. Benlik saygısı gelişiminde bireyin aile ortamı, ebeveyn tutumları ve davranışları, ebeveynlerin üstlendiği roller önem taşımaktadır. Ebeveynlerin tutumları, davranışları ve kullandıkları yöntemler çocukların kişiliklerinin oluşmasında, benlik saygılarında, sosyal ilişkilerinde ve sağlıklı bir birey olarak yetişmelerinde etkili bir husus olarak görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, aile ilişkilerinin ve ebeveynlerin yetiştirme tutumunun üniversite öğrencilerinin benlik saygısını ne yönde etkilediğini saptamaktır. Bu amaç doğrultusunda; İstanbul Üsküdar Üniversitesinden 122 öğrencinin aile tutumu ile benlik saygısı arasında anlamlı ilişkiler olup olmadığı, ebeveyn tutumu ve benlik saygısının cinsiyete, eğitim, çalışma ve ekonomik durumlarına göre farklılık gösterip göstermediğine bakılmıştır. Araştırmada Veri toplama aracı olarak `Aile Değerlendirme Ölçeği` ve `Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği` olmak üzere iki ayrı ölçek uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20 programı kullanılmış, tüm testler iki uçlu olup p<0,05 anlamlı kabul edilmiştir. Bulgular incelendiğinde Aile Değerlendirme Ölçeği alt boyutları ile Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeğinin alt boyutları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Anne baba ilgisi ve benlik saygısı alt boyutları arasında pozitif yönde orta düzeyde ilişki bulunmuştur. Anne baba ilgisi artarken, benlik saygısı da artmakta; anne baba ilgisi azalırken, benlik saygısı da azalmaktadır. Benlik saygısı alt boyutu ile davranış kontrolü (r=0,27), depresif duygulanım (r=0,42), iletişim (r=0,4), psikosomatik belirtiler (r=0,26), psişik izolasyon (r=0,42), roller (r=0,3) alt boyutları arasında pozitif yönlü orta düzeyde ilişkiler bulunmuştur. Sonuç olarak bu araştırma üniversite öğrencilerinde aile tutumları ile benlik saygısı arasında ilişki olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Benlik saygısı, aile, çocuk yetiştirme tutumu. Moving on to self-esteem, it is the assesment of one's self and a positive or negative conclusion. From infancy to university, the individual's family environment, the role that parents play, parental attitudes and behaviors are important. The attitudes, behaviors and methods used by parents are seen as an effective issue in the formation of children's personalities, self-esteem, social relations and their growing up as a healthy individual. The purpose of this research is to determine how family relations and parenting attitudes influence the self-esteem of university students. In accordance with this purpose; 122 students from Üsküdar University were investigated whether there is significant relationships between family attitude and self-esteem, parenting attitude affects self-esteem and parenting attitudes differ according to sex, education, work and economic status. Two separate scales ('Family Assessment Scale` and `Rosenberg Self-Esteem Scale`) were used as data gathering instrument and SPSS 20 program was used in the analysis of the data. All tests were two-tailed and p <0.05 was considered significant. When the findings were examined, it was found positive correlation between Family Assessment sub-dimension with Rosenberg Self Esteem Scale sub-dimension. İt was found out that there was a positive, moderate correlation between self-esteem with mother and father interest. Mother and father interest as much as self-esteem increasing; mother and father interest decrease self-esteem decreasing. İt was found out that there was a positive, moderate correlation between self esteem sub-dimension with behavior control (r=0,27), depressive feeling (r=0,42), contact (r=0,4), psychosomatic symptomps (r=0,26), psychic isolation (r=0,42), roles (r=0,3). As a result this research, significant relationships were found between family attiude and self esteem of university student.Keywords: Self-esteem, Family and Child Raising Attitudes
Collections