Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığının yalnızlık düzeyleri açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin internet bağımlılık durumları ve bu durumun yalnızlık düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda cinsiyet, yaş, sınıf ve aylık gelir değişkenlerine göre öğrencilerin internet bağımlılık durumları ve yalnızlık düzeylerinin anlamlı bir fark gösterip göstermediği değerlendirilmiştir. Araştırma betimsel ve ilişkisel yöntem tarama modeline göre kurgulanmıştır. Araştırmanın evrenini Üsküdar Üniversitesi'nin değişik akademik birimlerinin birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü sınıfında öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemine araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden, rastgele seçilen 100 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmada öğrenciler hakkında sosyo-demografik bilgi toplayabilmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen `Genel Bilgi Formu`, ayrıca öğrencilerin yalnızlık ve internet bağımlılık düzeylerini değerlendirmek amacıyla `UCLA Yalnızlık Ölçeği` ve `İnternet Bağımlılığı Ölçeği` kullanılmıştır.Verilerin analizinde SPSS 24.0 paket programından yararlanılarak, frekans ve yüzde hesapları, parametrik testlerden t-testi, Anova testi ve parametrik olmayan testlerden ise Kruskal Wallis H-testi, Man Whitney U testi kullanılmıştır. Ölçeklerin aralarındaki ilişkiyi analiz edebilmek için korelasyon analizi tekniklerinden faydalanılmıştır. Sonuçların yorumlanmasında 0,05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır.Bu araştırmanın sonucunda araştırmaya katılan öğrencilerin orta düzey yalnızlık durumlarına sahip oldukları bulunmuştur. Öğrencilerde internet bağımlılık ölçeğinin alt boyutlarından `online kalma isteği` ve `sosyal ilişkilerde olumsuzluk` çok düşük, `kontrol kaybı` düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Öğrencilerin genel internet bağımlılık durumunun orta düzey olduğu görülmüştür. Kız öğrencilerin yalnızlık düzeylerinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05). Ayrıca yalnızlık düzeyinin 20-25 yaş grubunda 18-20 yaş grubuna göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Öğrencilerin yalnızlık düzeyleri arasında öğrenim gördükleri sınıfa ve aylık gelire göre anlamlı fark bulunmamıştır (p>0,05).İnternet bağımlılığın `Kontrol kaybı`, `Online kalma isteği` alt boyutları ve toplam internet bağımlılık düzeylerinin erkek öğrencilerde daha yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05). Üniversite öğrencilerin internet bağımlılık düzeylerinin yaş değişkenine göre incelenmesinin sonucunda `Online kalma isteği`, `Sosyal ilişkilerde olumsuz destek` alt boyutlarında ve toplam internet bağımlılık düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır (p<0,05).Anahtar Kelimeler: Üniversite Öğrencileri, İnternet Bağımlılığı, Yalnızlık. The aim of the present study was to investigate the internet addiction status of the university students and the effect of this status on the levels of loneliness.For this purpose, it was evaluated wether the internet addiction status and the levels of loneliness of the university students showed a meaningful difference in terms of gender, age, class and monthly income. This research was constructed according to a descriptive and relational screening model study. The population of the study consisted of the students who taught in various academic departments in the first, second, .. and fourth classes of Üsküdar University. The sample of the research included 100 volunteer students selected randomly. In the present research, `General Information Form` developed by the researcher was used in order to collect information about the socio-demographic data of the students. In order to assess the loneliness and internet addiction levels of the students, `UCLA Loneliness Measure` and `Internet Addiction Measure` were used respectively.By making use of `SPSS 24.0` package program, frequency and percentage calculations, parametric techniques of t-test and Anova test, non-parametric techniques of Kruskal Wallis H-test and Man Whitney U test were used for all statystical analysis. In order to analyse the relationship between the scales, correlation analysis were used. The level of meaningfulness had been accepted as .05 in the interpretation of the results. At the end of the research, it was found that the level of loneliness of the students was medium. Among the subscales of internet addiciton, `Wish to stay online` and `Negativeness in social relationships` was found to be very low, and `Control loss` was determined to be low (p<0,05). The general internet addicition status of the students was seen to be medium. Loneliness levels of the female students was found to be higher in comparison with the male students (p<0,05). Additionally, the loneliness level was determined to be higher in 20-25 age group in comparison with 18-20 age group (p<0,05). There was no significant difference between loneliness levels of the students according to the class and monthly income (p>0,05).Among the subscales of internet addiction, `Control loss` and `Wish to stay online`, and general internet addiction levels were found to be higher in male students (p<0,05). As a result of the evaluation of internet addiction levels of the university students in terms of age variable, there were meaningful difference in `Wish to stay online`, `Negative support in social relationships` subscales and total internet addiction levels (p<0,05).Keywords: University Students, Internet Addiction, Loneliness
Collections