Liseli ergenlerde bağlanma düzeyleri ile duygusal zeka arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmada kişinin kendisi için önemli gördüğü kişilere karşı geliştirdiği güçlü duygusal bağı ifade eden bağlanma ile kişinin kendini tanıması, duygularını tanımlaması ve duygularının farkında olmasını ifade eden duygusal zeka arasındaki ilişki araştırılmıştır. Araştırmada bireylerdeki bağlanma düzeyleri ile duygusal zeka düzeyleri saptanmıştır. Çalışma, 14-18 yaş arası 120 birey ile örneklem grubu oluşturulmuştur. Bağımsız değişkenler arasındaki ilişkiyi ölçmek amacıyla Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Katılımcılardan çalışmaya katılmaya Bilgilendirilmiş Onam Formu, Sosyodemografik Veri Formu, Ebeveyn ve Akrana Bağlanma Envanteri ve Schutte Duygusal Zeka Ölçeği uygulanmıştır.Araştırmaya katılanların sonuçları incelendiğinde anneye ve babaya bağlanma biçimi ve duygusal zekanın, cinsiyet, yaş, gelir seviyesi, kardeş sayısı, anne-baba birlikteliği, anne-baba eğitim durumu ve doğumdan itibaren bakımı üstlenen kişilere göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı görülmüştür. Anneye ve babaya bağlanma düzeyleri arasındaki ilişki incelendiğinde ise bu iki değişken arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu ilişkiye göre katılımcıların annelerine olan bağlılığı arttığında babalarına olan bağlılığı da artarken, annelerine olan bağlılığı azaldığında babalarına olan bağlılığının da azaldığı söylenebilir. Anne-babaya bağlanma düzeyleri ve duygusal zeka arasındaki ilişki incelendiğinde ise istatistiksel olarak bu değişkenler arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Araştırmada anne ve babaya bağlanma düzeyleri ile duygusal zekanın sosyodemografik veri formundaki değişkenler ve kendi aralarında anlamlı bir fark bulunamaz iken katılımcıların anne ve babalarına bağlanma düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Ergenlik, Bağlanma Düzeyleri, Duygusal Zeka. In this research, the attachment which expressess strong emotion to the person regards as important for him, self awareness and to be able to describe himself and the relationship among emotioanl intelligence which expressess to be aware of his emotions are studied. Attachment levels and emotional intelligence levels of individuals are determined. This study consisted of a sample group of 120 individuals aged 14-18 years. Pearson correlation analysis is used to measure the relationship among the independent variables. Informed Consent Form, Sociodemographic Data Form, Parent and Peer Attachment Inventory and Schutte Emotional İntelligence scole are performed on the participants. When the results of te participants are examined, there was no statistically significant difference between the attachment style of mother and father and the number of siblings of gender age, level of emotional intelligence, compared to parents educational status and those who took care from birth. When the relationship between the attachment levels of mother and child are examined, there is a statistically significant relationship among these two variables. According to this relationship, it can be stated that when the participants attachment to their mother increase correspondingly their attachment to their fathers increase and while their attachment to their fathers decrease, their attachment to their mother decrease.When the relationship between parental attachment level and emotional intelligence are examined, statistically there is no significant relationship among these variables. While there is no significant difference found in the study between the style of attachment to the mother and father , the variables in the sociodemographic data form of the emotional intelligence and themselves, there is also a significant in the way that participants attachment to their parents. In our study the relationship between the attachment levels of the adolescents who attend high scholl education and the levels of emotional intelligence are examined. Keywords: Adolesence, Levels of Attachment, Emotional İntelligence.
Collections