9-12 yaş arasında okul rehberlik birimine başvuran öğrencilerin kaygı düzeyleri ve benlik saygılarının akran zorbalığına uğrama sıklığı açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin akran zorbalığına maruz kalmaları ile kaygı, depresyon ve benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada İstanbul'da Özel Yakacık Doğa Okullarına devam eden 9-12 yaşları arasında okul rehberlik birimine başvuran n=77 kız ve n=73 erkek olmak üzere toplamda N=150 çocuğa sosyodemografik veri formu, Akran Zorbalığı Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Beck Anksiyete Ölçeği ve Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen verilere uygulanan istatistiksel analizler sonucunda, akran zorbalığı ile depresyon, kaygı ve benlik saygısı düzeyleri arasında anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Bunun yanı sıra en yakın arkadaşı olmayan ya da bir arkadaş grubu bulunmayan çocukların akran zorbalığına daha çok maruz kaldıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyetlerinin, aile gelir düzeylerinin de akran zorbalığı ile ilişkisinin bulunduğu gözlenmiştir. Sonuç olarak, bu araştırmada 9-12 yaş aralığındaki çocuklarda akran zorbalığının ister mağdur ister zorba olsun kaygı, depresyon ve benlik saygısı ile ilişkisinin bulunduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çocukların yakın arkadaşlarının ya da arkadaş gruplarının bulunmasının da akran zorbalığı mağduru olmaya, depresyon düzeyindeki artışa ve benlik saygısındaki düşüşe karşı koruyucu bir faktör olarak karşımıza çıktığı gözlenmiştir. The purpose of this study is to examine the relationship between students' exposure to peer bullying and anxiety, depression and self-esteem. In the study, n = 77 girls and n = 73 males in total N = 150 students who attended the school guidance unit between the ages of 9 and 12, were applied sociodemographic data form, Peer Bulb Scale, Rosenberg Self - Esteem Scale, Beck Anxiety Scale and Depression Scale for Children. As a result of the statistical analyzes applied to the obtained data, it was found that there is a significant relationship between peer bullying and depression, anxiety and self-esteem levels. In addition, it has been found that children who do not have best friends or who do not have a group of friends are more exposed to peer violence. It has been observed that the gender of the students and the family income levels are also related to the peer bullying. As a result, in this study, whether children at the age of 9-12 were victims or bullies, it was determined that there is a correlation between anxiety, depression and self-esteem and peer bullying. Besides, the presence of close friends or friend groups seems to be a preventive factor for being victims of peer bullying, for the increase in depression and for the decrease in self-esteem.
Collections