Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve ilişkili faktörlerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve ilişkili faktörleri inceleme amaçlı tanımlayıcı bir çalışma olarak geçekleştirilmiştir.Araştırma örneklemi 2016-2017 eğitim öğretim yılında Üsküdar Üniversitesi' nde lisans öğrencisi olarak öğrenim görmekte olan ve araştırma kriterlerine uyan 235 öğrenci ile oluşmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilere araştırmacı tarafından hazırlanan tanıtıcı bilgileri içeren 26 soruluk anket ve Günüç ve Kayri (2010) tarafından geliştirilen internet bağımlılık ölçeği çevirimiçi iletişim kanallarından ulaşılarak uygulanmıştır.Araştırmada bireylerin bağımlılık düzeylerinin belirlenmesinde iki aşamalı kümeleme analizi kullanılmıştır. Araştırmada internet bağımlılık ölçeği toplam puanlarının normal dağılmaması ve gruplarda yeterli gözlem bulunmaması nedeni ile non-parametrik testler kullanılmıştır. İki grubun ortalamasının karşılaştırılmasına Mann Whitney U testi kullanılırken üç ve daha fazla grubun ortalama puanlarının karşılaştırılmasında Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde anlamlılık seviyesi p<0,05 olarak seçilmiştir.Araştırmada çalışma grubunun tanıtıcı bilgiler formundaki değişkenlere ilişkin tanımlayıcı istatistikleri, internet bağımlılık düzeyleri ve tanıtıcı bilgiler formundaki tanımtıcı özellikler ile internet bağımlılık düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin % 27.7'sinin (N:65) internet bağımlılık riski taşıyan grup ve % 72.3'ünün (N:170) bağımlı olmayan grup olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin internet bağımlılık ölçeği puan ortalamalarının aylık harcama miktarı, günlük internet kullanım süresi, en çok kullanılan sosyal ağ, algılanan internet bağlılık düzeyi, öncelikli olarak internete ulaşma durumu, bilgiye ulaşma kaynağı, algılanan arkadaş ilişkisi memnuniyeti ve aile üyeleri ile birlikte zaman geçirme etkinliklerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı bulunmuştur (p< 0,05). Öğrencilerin fakülte, cinsiyet, yaş, ilişki durumu, aile yapısı, yaşanılan yer, interneti kullanım amacı, algılanan arkadaş sayısı yeterliliği ile internet bağımlılık düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.Araştırma sonucunda elde adilen bulgular doğrultusunda; üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı araştırmalarında aylık harcama miktarı, günlük internet kullanım süresi, en çok kullanılan sosyal ağ, algılanan internet bağlılık düzeyi, öncelikli olarak internete ulaşma durumu, bilgiye ulaşma kaynağı, algılanan arkadaş ilişkisi memnuniyeti ve aile üyeleri ile birlikte zaman geçirme etkinlikleri açısından riskli grup olarak değerlendirilmesi, sağlıklı internet kullanımı ile ilgili ailelere ve öğrencilere eğitimler planlanması ve yapılacak olan araştırmalarda internet bağımlılığına neden olan faktörlerin daha geniş örneklemlerde nitel olarak incelenmesi önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: İnternet Bağımlılığı, Üniversite Öğrencileri, Hemşirelik, Psikiyatri, Koruyucu Ruh Sağlığı This research was conducted as a descriptive study to examine internet addiction and related factors in university students.The sample of this study consists of 235 students who studied at Üsküdar University in 2016-2017 education year as undergraduate and they corresponded to the criteria of this study. A 26-item questionnaire prepared by the researcher and internet addiction scale developed by Günüç and Kayri (2010) were applied to the selected students through online.In this study, two-step cluster analysis was applied to determine the internet addiction levels of the participants and also non-parametric tests were used on account of the fact that the values of internet addiction scale were not in normal range and sufficient observation of the groups was not possible. Mann Whitney U test was used to compare the avarage values of two groups while Kruskal Wallis H test was used to compare the avarage values of three and more groups. In the analysis of the data, the significance level was as p<0,05.In this study, descriptive statistics related to the variables in personal information form and internet addiction levels of the working gorup and the relation between these descriptive characteristics in the personal information form and the internet addiction levels were investigated and the results were interpreted. According to the findings of the study, the %27.7 of the students (N:65) had the risk of internet addiction and % 72.3 of the students (N:170) were the non-dependent group. The average scores of students' internet addiction levels significantly differed according to the amount of their monthly expenses, daily internet usage time, most frequently used social networking sites, internet addiction levels, initial internet access status, source of data access, percieved friend relationshio staisfaction and family time activities (p<0,05). There were not any significant differences between students' faculties, gender, ages, relationship status, family structure, place of living, aim of using the internet levels.As a result of the research; college students' internet addiction researches were conducted in terms of monthly spending amount, daily internet usage period, most used social network, perceived internet loyalty level, primarily internet access status, information access source, perceived friendship satisfaction and time spent activities with family members It is suggested to qualitatively examine the factors related to Internet dependency in the planning of education and education for families and students related to healthy internet usage and the researches to be done.Key words: Internet Addiction, University Students, Nursing, Psychiatry, Preventive Mental Health Care.
Collections