Üniversite öğrencilerinin erken dönem uyum bozucu şemalarının kişilerarası ilişki boyutları ile ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günlük yaşantıda sürekli kişilerarası ilişki halinde yaşanmaktadır. Hayatımızda da erken dönem uyum bozucu şemaların etkileri gözlemlenirken, kurduğumuz kişilerarası ilişkilerde de bunun yansıması olmaktadır. Çalışmamızda ise, erken dönem uyum bozucu şemaların, kişilerarası ilişki boyutları (onay bağımlılık, empati, başkalarına güven ve duygu farkındalığı) ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın örneklemi İstanbul ve İzmir ilindeki çeşitli üniversitelerin çeşitli bölümlerinde okuyan öğrencilerden oluşmaktadır. Çalışmaya 171 kişi katılmış olup, 121'i kadın, 50'si erkektir. Çalışmada Demografik Bilgi Formu, Kişilerarası İlişki Boyutları ölçeği ve Young Şema Ölçeği Kısa Form-3 kullanılmıştır.Araştırma sonucuna göre başkalarına güven alt boyutu ve duygusal yoksunluk şeması arasında anlamlı pozitif yönde ilişki olduğu tespit edilmiştir. Onay bağımlılık alt boyutu ile sosyal izolasyon şeması arasında anlamlı negatif yönde bir ilişki vardır. Bununla birlikte onay bağımlılık alt boyutu ile başarısızlık şeması arasında anlamlı negatif yönde ilişki olduğu saptanmıştır. Son olarak da duygu farkındalığı alt boyutu ve sosyal izolasyon şeması arasında anlamlı pozitif yönde ilişki saptanmıştır. Araştırma hipotezlerinin literatürle paralellik göstermediği görülmüştür.Bu çalışmada cinsiyetin homojen dağılmaması ve ölçek soru sayılarının fazla olması sebebi ile örneklemin soruları baştan savma cevaplamış olabilmeleri çalışmanın sınırlılıklarındandır. The daily life of a human being has continuous interpersonal relationship. We can observe early maladaptive schemas effects in our life also we can see the reflections of it on to interpersonal relationships that we conduct. In our research, we aimed to examine in relationship between early maladaptive schemas and dimensions of interpersonal relations. (approval dependence, empathy,trusting others, and emotional awareness)The sampling of our research taken by students who continue their academic life on universities in Istanbul and Izmir. Our sample formed with 171 students, 121 female, and 50 male. In our research, we used Demographic Infotmation Form, Interpersonal Relationships Dimensions Scale, and Young Scheme Scale Short Form-3. According to the results of the research, there is meaningful positive way correlation between trusting others subscale and emotional deprivation schema. There is meaningful negative way correlation between approval dependance subscale and social isolation schema. It is also, there is meaningful negative way correlation between approval dependence subscale and failure schema. Lastly, meaningful positive way correlation has been appointed between emotional awareness subscale and social isolation schema. It is observed that hypothesis' of the research do not coincide with the literatüre.The gender of participants not being homogeneous and possibility of made-up answers because of high quantity of scale questions are limitations of the study.
Collections