Ergenlerin duygusal zekâ düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ergenlik döneminde stresle başa çıkmak gerçekten zor bir durumdur. Bu araştırmada ergenlerde duygusal zekâ düzeyi ve stresle başa çıkma tutumu arasındaki ilişki incelenmiştir. Bununla birlikte, ergenlerde duygusal zekâ düzeyi ile stresle baş etme tutumlarının alt boyutları arasındaki ilişki değerlendirilmiştir.Araştırmanın evrenini 2016–2017 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde, Üsküdar Üniversitesinde öğrenim öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 100 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmanın amacı doğrultusunda bir anket formu hazırlanmıştır. Örneklem grubundaki katılımcılarla yüz yüze görüşülerek çalışma hakkında bilgi verilmiştir. Onamları alınan öğrencilere anket formları elden dağıtılıp, bir haftalık süreden sonra anket formları yine elden toplanmıştır.Verilerin normal dağılım testi yapılarak, SPSS (Statistical Package for Social Science) 24.0 paket programı kullanılmış ve T-testi, Anova, Korelasyon ve Regresyon analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Sonuçların yorumlanmasında ise 0.05 anlamlılık düzeyi temel alınmıştır.Araştırmaya katılan ergenler 15-18 yaşları arasında olup, duygusal zekâ ölçeğinden aldıkları puanlara göre %14'ü düşük, %74'ü orta ve %12'si de yüksek duygusal zekâ grubunda yer almıştır. Kadınların duygusal zeka düzeyleri erkeklere oranla daha yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,05). Katılımcıların duygusal zeka düzeyleri ile yaşları, öğrenim gördükleri sınıf ve ailelerinin aylık geliri arasında anlamlı bir fark tespit edilmemiştir (p>0,05).Ergenler arasında duygusal zeka düzeyi ile stresle başa çıkma tutumu alt boyutları olan aktif planlama, dine sığınma ve kabul/bilişsel yeniden yapılanma arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur (p<0,05).Stresle başa çıkma ölçeğinin alt boyutlarından aktif planlama ile dış yardım arama, dine sığınma ve kabul/ bilişsel-yeniden yapılanma alt ölçek puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu gösterilmiştir. Üstelik duygusal zekâ geliştirilebilen, ilerletilebilen bir zekâdır. Duygusal zekânın stres üzerindeki etkisi öğrenildiğinde bu durumun sonucu olarak duygusal zekânın geliştirilmesi faaliyetlerinin artırılması sağlanabilecektir. Being able to cope with stress in adolescence is really a difficult situation. In the present study the associations among the emotional intelligence levels and stress-coping behaviors in adolescents were evaluated. Additionally, the relationship between the levels of the emotional intelligence and subscales of attitudes to cope with stress in adolescents was investigated. The population of the research constitutes students in Üsküdar University during the second semester of the academic year of 2016-2017. The sample of the research consists of 100 students.A questionnaire was prepared in the direction of the research purpose. Participants in the sample group were interviewed face-to-face and given information about the study. After receiving inform consent from the students, the questionnaires were handed out to them and collected again after a week.Normal distribution test of the data was performed, SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 24.0 package program was used and T-test, Anova, Correlation and Regression analysis techniques were used. Differences of P <0.05 were considered statistically significant. The adolescents participating in the study between the ages of 15-18 were divided according to their emotional intelligence scale and 14% , 74%, and 12% of them were in the low, moderete and high emotional intelligence groups, respectively.. Emotional intelligence levels of girls were found to be higher than males (p <0,05). There was no significant difference between the emotional intelligence levels of the participants and their ages, classes where they had studied and the monthly income of the their families (p>0,05).There was a significant relationship between emotional intelligence level and active planning, refugeand acceptance / cognitive restructuring among the adolescents (p <0,05). The subscales of stress coping scale showed a significant positive correlation between active planning and foreign aid seeking, asylum seeking, and acceptance / cognitive-restructuring subscale scores (p <0,05).Key words: emotional intelligence level, coping methods with stress, adolescent
Collections