Okul öncesi dönemde çocukların bağlanma biçimi ile sosyal beceri ve problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Özet: Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönemde çocukların bağlanma biçimlerinin sosyal beceri ve problem davranışlarına olan etkisi ve bu değişkenlerin demografik değişkenlerle olan ilişkisinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Tekirdağ ili Çerkezköy ilçesinde M.E.B'na bağlı olan bağımsız anaokulları ve ilkokulların anasınıflarında eğitimine devam eden 5-6 yaş grubundaki çocuk ve anneleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 67 kız, 74 erkek olmak üzere toplamda 141 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmanın verileri toplamak için `Demografik Bilgi Formu`, `Bağlanma Öykü Tamamlama Testi` ve `Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmanın amaçlarına uygun olarak toplanan verilere uygulanan istatistiksel analizler SPSS v21 programı ile yürütülmüştür. Araştırmanın kategorik değişkenleri arasındaki dağılımlar frekans dağılımı ve yüzdelik hesaplamaları ile yapılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkenlerine göre ölçeklerden alınan ortalama puanların karşılaştırılması için normal dağılım gösteren puanlarda bağımsız örneklem t testi; normal dağılım göstermeyen puanlarda bağımsız örneklem Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırmamızda elde edilen sonuçlar doğrultusunda, çocukların bağlanma biçimleri ile sosyal beceri ve problem davranışlar arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Güvensiz bağlanma biçimine sahip çocukların problem davranış ortalamaları güvenli bağlanma biçimine sahip çocukların ortalamalarından anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur. Güvenli bağlanma biçimine sahip çocukların sosyal beceri ortalamaları güvensiz bağlanma biçimine sahip çocukların ortalamalarından anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur. Çocukların cinsiyetine, annelerinin eğitim durumuna, annelerinin çalışma durumuna ve 0-1 yaş döneminde onları yetiştirenlere göre güvenli-güvensiz bağlanma biçimlerinin dağılımları arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Anahtar Kelimeler: Bağlanma, Sosyal Beceri, Problem Davranış, Okul Öncesi Abstract: The purpose of this study is to investigate the effect of preschooler's attachment styles on their social ability and problem behaviour, another purpose is to evaluate the relationship between those and demographic variables. Correlational survey method was used. Study consists of 5-6 age-group children and their mother's which attend independent kindergardens and primary schools that belongs to Ministry of Education in Çerkezköy/Tekirdağ at 2017-2018 academic year. Study sample is 141 students that include 67 girls and 74 boys. To collect data for study `Demographic Information Form`, `Attachment Story Completion Task (ASCT)` and `Preschool and Kindergarten Behavior Scales` were used. Statistically significant data according to purposes of the study was analysed by SPSS v21 program. Distributions among categorical variables of study were made by frequency distribution and percentage computations. According to independent variables of the study, to compare average scores from the scales, for normal distribution scores `Independent Sample T Test`; for non-normal distribution scores `Independent Sample Mann Whitney U Test` was used. According to outcomes of our study, we found that there is a significant correlation between children's attachment styles and their social ability and problem behaviour. Insecurely attached children's problem behaviour were significantly higher rates than securely attached children. Social ability rates of securely attached children were found significantly higher than insecurely attached ones. There was no significant differences between secure-insecure attachment and their gender, moms' education level, moms' working situation,or who raise them at 0-1 years age.Key Words: Attachment, Social Ability, Problem Behaviour, Preschool
Collections