Anne baba ile iletişimin, yakınlığın ve rol bilincinin ergenlerdeki benlik algısı ile birliktelik derecesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ergenlik dönemi kendisine has fiziksel, mental ve duygusal değişimlerin yaşandığı bir dönemdir. Bu dönemden geçen birey değişimleri ilk defa yaşamaktadır ve fiziksel ve psikolojik olarak birçok değişimden geçer. Benlik konsepti ergenlik dönemindeki en önemli konulardan biridir. Ergen kendi değerini ve benlik algısını benlik konsepti sayesinde geliştirir. Benlik algısı pozitif veya negatif olabilir ve ailenin ergenin hayatındaki önemi sayesinde aile tarafından etkilenebilir. Bu çalışmada, ebeveynler ile iletişimin, aile içindeki rollerin belirginliğinin ve ebeveynlerle duygusal yakınlığın ergendeki benlik algısına nasıl bir etkide bulunduğu incelenmiştir. Ayrıca demografik arka plan bilgileri de araştırmaya dahil edilmiştir. Hatay, Türkiye'deki Özel Pusula Akademi Lisesi'nden 136 öğrenci araştırmaya dahil olmuştur. Katılımcıların yaş ortalaması 17.02'dir. McMaster Family Assessment Device ve Rosenberg Self Esteem Inventory katılımcılara uygulanmıştır. Toplanan veri hiyerarşik çoklu regresyon, independent sample t test ve tek yönlü anova istatistik yöntemleri ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz ve yorumlama sonucunda annesi ve babası ile iyi derecede iletişim kurabilen ergenlerin benlik algısı da pozitif yönde ilerlemektedir. Ayrıca, anne ve babası ile duygusal olarak yakın olan ergenlerin benlik algısı daha pozitif bulunmuştur. Son olarak, aile içindeki rollerin uygun yerine getirildiği ortamlarda yaşayan ergenlerin benlik algısının pozitif yönde ilerlediği bulunmuştur. Araştırma ile ilgili uygulamalar ve limitasyonlar ayrıca tartışılmıştır. Adolescence period involves physical, mental and emotional changes that has unique properties. Such changes are not experienced before and adolescent goes through many transation in both physically and psychologically. Self-concept development is one of the most important issues during adolescence. Adolescent develop a sense of self that determine self-value and self-perception. Sense of self can be positive or negative and can be influenced by family related factors due to the importance of family in adolescence period. In current study, we investigated the influence of communication within the family, roles within the family and emotional relatedness within the family on the sense of self. Furthermore, demographic background informations are included to the study. 136 high school students are participated to the study from Özel Pusula Akademi Lisesi in Hatay, Turkey. Mean age of participants was 17.02. McMaster Family Assessment Device and Rosenberg Self Esteem Inventory were administered to participants. Collected data analyzed with hierarchical multiple regression, independent sample t test and one way anova. I is found that participants who have good levels of communication with parents has more positive sense of self. Also, partiticpants who are emotionally close and warm to their parents have better sense of self. Furthermore, participants who have proper sense of role within the family has better sense of self. Further implications and limitations are also discussed.
Collections