Ergenlerde sosyal görünüş kaygısının benlik saygısı ve otomatik düşünceler üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ergenlerin sosyal görünüş kaygısı düzeylerinin ergenlerin benlik saygısı ve otomatik düşünceler düzeylerine etkisi incelenmesidir. Ek olarak, araştırmada ergenlerin cinsiyeti, yaşı, kaçıncı sınıfta okuduğu gibi değişkenlerin sosyal görünüş kaygısı, benlik saygısı ve otomatik düşünceler düzeyleri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın evreni İstanbul ili Gaziosmanpaşa İlçesinde bulunan Gaziosmanpaşa Sınav Temel Lisesinde 9., 10., 11. ve 12. sınıflarda öğrenimgören öğrencilerden oluşmaktadır. Aynı zamanda ergenlerin demografik özelliklerini öğrenmek adına Kişisel Bilgi Formu ve değişkenleri ölçmek adına da Beck Anksiyete Ölçeği, İki Boyutlu Benlik Saygısı Ölçeği, Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği ve Otomatik Düşünceler Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde Mann Whitney U, Kruskal Wallis H, Spearman Koreslasyon ve Regresyon Testleri kullanılmıştır. Araştırmada sosyo-demografik özelliklere göre bakıldığında; kızların anksiyete ölçeğinden aldıkları puanların erkeklerin anksiyete ölçeğinden aldıkları puanlara oranla daha yüksek olduğu, İki kardeş olan öğrencilerin anksiyete düzeylerinin tek çocuk olan öğrencilerin anksiyete düzeylerine göre anlamlı şekilde daha yüksek olduğu, psikiyatrik bir hastalığı olan öğrencilerin otomatik düşünceler ve anksiyete ölçeklerinden aldıkları puanların psikiyatrik bir hastalığı olmayan öğrencilerin otomatik düşünceler ve anksiyete ölçeklerinden aldıkları puanlara oranla daha yüksek olduğu gibi sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca; öğrencilerin sosyal görünüş kaygısı ölçeğinden aldıkları puanlar arttıkça öğrencilerin benlik saygısı ölçeğinden aldıkları puanlarda düşmekte olduğu, öğrencilerin sosyal görünüş kaygısı ölçeğinden aldıkları puanlar arttıkça öğrencilerin otomatik düşünceler ve anksiyete ölçeklerinden aldıkları puanlarda artmakta olduğu gibi sonuçlara varılmıştır.Araştırmanın sonunda yer alan tartışma bölümünde bulgulara dayalı olarak araştırmacılara yönelik olarak önerilere yer verilmiştir. The purpose of this study is to investigate the effect of the social appearance anxiety levels on the self-esteem and automatic thought levels of the target adolescents. In the study, the gender of the adolescents, the age, the variables of the minority class, the social appearance anxiety, the self-esteem and the effect on the automatic thought levels were investigated. The universe of the research is composed of the students who are in the 9th, 10th, 11th and 12th grades in Gaziosmanpaşa Sınav Temel High School located in Gaziosmanpaşa District of Istanbul province. At the same time, the Personal Information Form was used to learn the demographics of the adolescents, the Beck Anxiety Scale, the Two-Dimensional Resume Scale, the Social Appearance Anxiety Scale and the Automatic Thinker Scale were applied to measure variables. Mann Whitney U, Kruskal Wallis H, Spearman Correlation and Regression Tests were used in the analysis of collected data.According to the socio-demographic characteristics of the survey; girls had higher scores on anxiety scale than boys, The anxiety levels of the students with two siblings were significantly higher than those with single students, students with a psychiatric illness had higher scores on the automatic thinking and anxiety scales than the scores of the other students. Also; as the scores of the students' social appearance anxiety scale increase, the scores they get from the self-esteem scale decrease, it was determined that the scores of the students in the automatic anxiety and anxiety scales increased as the score of the social appearance anxiety scale increased.The discussion section at the end of the research included suggestions for researchers based on findings.
Collections