Geç ergenlik döneminde sosyal medya maruziyetinin beden algısı ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde teknolojinin ve internetin hızla gelişmesi ile sosyal ağların kullanımının artması bir takım problemleri beraberinde getirmektedir. Özellikle beden algısının önem kazandığı ergenlik dönemindeki bireylerde, sosyal medya kullanımının beden imajları üzerindeki etkisi merak konusu olmuştur. Araştırmanın amacı, geç ergenlik dönemindeki bireylerde sosyal medya kullanım sıklığının beden algısı ile ilişkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini, Üsküdar Üniversitesi öğrencilerinden yaşları 18-22 olan bireyler oluşturmaktadır. Çalışma toplam 223 kişiye uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak; Sosyodemografik Anket formu, Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği, Sosyal Medya Etkilenme Anketi, Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği ve Vücut Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 24 programı ile analiz edilmiştir. Ölçeklerden elde edilen verilerin dağılımı Kolmogorov-Smirnov testi ile incelenmiştir. Normal dağılım göstermeyen ikili grup karşılaştırmalarında Mann Whitney U testi, çoklu grup karşılaştırmalarında ise Krusal Wallis H testi kullanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkiyi ölçek amacıyla da Spearman korelasyon analizi ve regresyon analizi yapılmıştır.Çalışma bulgularına göre, geç ergenlik döneminde sosyal medya bağımlılığının alt ölçeğinin beden algısı ile arasında anlamlı bir ilişkisi bulunmuştur. Geç ergenlik döneminde sosyal medya maruziyeti ile sosyal medyadan etkilenme arasında pozitif bir korelasyon bulunmuştur. Ayrıca sosyal medya maruziyeti ile sosyal görünüş kaygısı arasında da anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sosyodemografik bilgilere göre katılımcılar arasında; `cinsiyet, maddi ve eğitim durumu, medeni durum, kardeş sayısı, çocukluğunda aileden ayrı yaşama durumu, anne-babanın beraberlik durumu, psikiyatrik tanı` ile ilgili değişkenler açısından anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Geç ergenlik döneminde sosyal görünüş kaygısının da beden algısını anlamlı bir şekilde etkilediği bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: sosyal medya, beden algısı, sosyal görünüş kaygısı, geç ergenlik Today, with the rapid development of technology and internet, the increase of the use of social networks brings with it a number of problems. Especially in the adolescent period when the importance of the body image is important, the effect of the use of social media on the body images has become a matter of curiosity. The purpose of the study is to examine the frequency of social media usage in late adolescence individuals with body perception. The sample of the research consists of individuals aged 18-22 years from the students of Uskudar University. The study was applied to a total of 223 persons. To get data; Sociodemographic questionnaire, Social Appearance Anxiety Scale, Social Media Addiction Scale and Body Cathexis Scale are used.Data were analyzed with SPSS 24 program. Distribution data gotten from scales are determined by Kolmogorov-Smirnov Test Method. Comparison between binary group which are not normal are made by Mann Whitney U test Method. For multiply group comparison Krusal Wallis H test is used. To get datas; these test surveys and scales are used. To measure the relationship between the scales Spearman Corelation Analysis and Regretion Analysis are used.According to the findings of the study, a significant relationship was found between the subscale of social media dependence and body image in the late adolescence period. A positive correlation was found between social media exposure and social media exposure in the late adolescence period. There was also a significant relationship between social media exposure and social anxiety. According to Sociodemographic information, there were significant differences among participants in terms of variables related to; `gender, financial and educational status, marital status, number of siblings, separate living status from family in childhood, parent-child relationship, and psychiatric diagnosis`. It was found that social anxiety in late adolescence also significantly affected body image.Key words: social media, body image, social appearance anxiety, late adolescence
Collections