Toplumun sağlık okuryazarlığının yükseltilmesinin hizmet verimliliğine potansiyel katkıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, sağlık okuryazarlığı hakkında bilgi vererek, sağlık okuryazarlığının sağlık kurumlarında hizmet verimliliğini nasıl etkilediğimi ve hizmet verimliliğine potansiyel katkılarını değerlendirmek ve öneriler sunmak amacıyla sağlık profesyonelleriyle yapılmıştır.Bu araştırma nitel bir değerlendirme olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde çalışan 5 hekim ve 5 hemşire oluşturmaktadır. Bu 10 sağlık profesyoneline ulaşılarak, nitel araştırmada en fazla kullanılan mülakat yöntemiyle çalışma yapılmıştır. Araştırmada veri toplama süreci 2 Eylül – 30 Eylül 2019 tarihleri arasında 4 haftalık bir süreçte tamamlanmıştır. Görüşmeler, her katılımcı için yüz yüze olacak şekilde planlanmış̧ ve katılımcıların izin ve onayı dâhilinde ses kaydı yapılarak görüşme yapılmıştır. Araştırma verileri, görüşme tekniği kullanılarak hazırlanan görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma için elde edilen ses kayıtları bilgisayar aracılığıyla yazıya dökülmüştür.Araştırma sonucunda sağlık okuryazarlığının, hem profesyoneller hem hastalar hem de sağlık kuruluşu tarafından verimlilik açısından önemli bir yere sahip olduğunu; sağlık okuryazarlığının maliyet ve zaman verimliliği getireceği; erken teşhislere yardımcı olacağı, sağlık kuruluşlarının gereksiz kullanımının önüne geçeceği, sağlıkla ilgili doğru bilgiye ulaşmada fayda sağlayacağı, sağlık profesyonellerinin verdikleri hizmetlerin daha verimli ve dikkatli olması, hastaların tedaviye uyma sürecinde daha özverili olmaları varılan en bariz sonuçlardandır. Sağlık okuryazarlığının düzeyini yükseltmek hem bireysel hem de eğitim ile desteklenecek bir süreç olduğu ve bunun olumlu yansımasının sağlıkla ilgili bütün tarafları pozitif olarak etkileyeceği sonucuna varılmıştır. This research was conducted with health professionals to provide information about health literacy and to evaluate how health literacy affects service efficiency in health institutions and their potential contributions to service efficiency and to provide recommendations.This research was conducted as a qualitative evaluation. The sample of the study consists of 5 physicians and 5 nurses working in Istanbul. These 10 health care professionals were reached and interviews were used most frequently in qualitative research. The data collection process was completed between 2 September - 30 September 2019 in a 4 week period. The interviews were planned for each participant face-to-face - and audio recording was conducted with the permission and approval of the participants. Research data were collected through interview form prepared using interview technique. The audio recordings obtained for the research were transcribed by computer.As a result of the research, health literacy has an important place in terms of efficiency both by professionals, patients and health institution; that health literacy will bring cost and time efficiency; It will help early diagnosis, prevent unnecessary use of health institutions, provide useful information about the health, provide health professionals with more efficient and careful services, more sacrificing patients in the process of compliance with the most obvious results reached. It has been concluded that raising the level of health literacy is a process to be supported by both individual and education, and that its positive reflection will positively affect all health-related parties.
Collections