Üniversite öğrencilerinde duygusal ve bilişsel zihin kuramı özelliklerinin dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğuyla ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Üniversite Öğrencilerinde Duygusal ve Bilişsel Zihin Kuramı Özelliklerinin Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğuyla İlişkisinin İncelenmesi Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinde duygusal ve bilişsel zihin kuramı özelliklerinin dikkat eksikliği&hiperaktivite bozukluğuyla ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Üsküdar Üniversitesi'nde farklı bölümlerden öğrenimine devam eden ve rastgele seçilen gönüllü 100 kadın ve 100 erkek olmak üzere toplamda 200 öğrenci üzerinde uygulanan ölçekler ile elde edilen bulgular üzerinden sonuçlandırılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Sosyodemografik Veri Formu, 9 Eylül Zihin Teorisi Ölçeği (DEZTÖ), Gözlerden Zihin Okuma Testi (GZOT) ve Erişkin Dikkat Eksikliği&Hiperaktivite Bozukluğu Kendi Bildirim Ölçeği (ASRS) kullanılmıştır. Yapılan çalışmalarda zihin kuramı çerçevesinde Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu üzerine çok az çalışma olması Zihin Kuramı ve Dikkat Eksikliği&Hiperaktivite Bozukluğu arasındaki ilişkiyi araştırma ihtiyacı gerektirmiştir. Araştırılan bu çalışmayla Zihin Kuramı ile Dikkat Eksikliği&Hiperaktivite Bozukluğu arasındaki ilişkiyi daha iyi anlayabilmek ve aralarındaki etkileşimi ortaya koymak amaçlanmıştır. Davranışlardaki bozukluğun yanında sosyal açıdan güçlüklere neden olan başka durumlar olabilir. Zihin Kuramındaki bozukluklar daha çok şizofreni ve otizmde çalışılmış olsa da Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunda benzer beyin kısımlarında problem olabileceği düşünülmektedir. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunda eğer Zihin Kuramı yetisinde sorunlar varsa sosyal zorluğa neden olabilir veya artmasına katkı gösterebilir (Altıntaş, 2012). Erişkin Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunda zihin kuramı bozukluklarını araştıran çalışmaların olmaması nedeniyle zihin kuramının değerlendirildiği çalışmalara ihtiyaç olması bakımından bu çalışma araştırılması gereken önemli bir konu olarak düşünülmüştür.Anahtar Kelimeler: Erişkin Dikkat Eksikliği&Hiperaktivite Bozukluğu, Zihin Kuramı, Gözlerden Zihin Okuma, Dokuz Eylül Zihin Teorisi İnvestigation of the relation between the students with attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) and attributes of emotional and cognitive mind theory. The aim of the study is the investigation of the relation of the attributes emotional and cognitive mind theory and ADHD. The study conducted with the data obtained with scales from 100 female and 100 male students of different subjects in 2017-2018 academic year in Istanbul Uskudar University. Data collected with the sociodemographic data form created by the author, 9 Eylul Mind Theory Scale (DEZTO), Reading the mind in the eyes test, Adult ADHD self report test (ASRS). Beside behavioral problems ADHD patients might have other conditions, which cause social difficulties. Although mind theory deficits studied on schizophrenia and autism, ADHD patients could have problems in similar areas of the brain like schizophrenia and autism. İf ADHD patients have deficit in mind theory abilities, that might lead to social problems or worsen them (Altintas, 2012). There aren't sufficient studies conducted on the mind theory ADHD in adults, therefore this study considered to be an important topic for further studies on mind theory.Key words: Adult Attention Deficit & Hyperactivity Disorder, Mind Theory, Mind Reading from Eyes, 9 Eylul Mind Theory Scale (DEZTO).
Collections