Hemşirelerin üriner inkontinansa ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, hemşirelerin üriner inkontinans hakkındaki bilgi düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı. Çalışma İstanbul ilinde özel dal hastanesi statüsünde hizmet veren bir Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nde görev yapmakta olan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 150 hemşire ile gerçekleştirildi. Veriler araştırmacı tarafından literatür doğrultusunda geliştirilen hemşirelerin üriner inkontinansa ilişkin bilgi düzeyi formu ve tanıtıcı özellikler formu ile toplandı. Veriler Student t, Oneway Anova, Bonferroni, Kruskal Wallis, Bonferroni-Dunn testleriyle istatiksel açıdan değerlendirildi. Çalışmada elde edilen bulgulara göre; hemşirelerin üriner inkontinansa ilişkin bilgi düzeyi toplam puan ortalamaları 100 puan üzerinden 53,95±14,43 olarak orta düzeyde bulunmuştur (min=26,max=84). Hemşirelerin bilgi düzeyleri %29,33'ünün düşük, %56,67'sinin orta, %14'ünün ise yüksek düzeyde bilgisi olduğu bulunmuştur. Hemşirelerin %82'si kadın, %18'i erkek olup, yaş ortalamaları 27,63±3,67'dir. Hemşirelerin %90'unun lisans mezunu, %54,7'sinin meslekte deneyim süresinin 2-5 yıl arasında değiştiği, %55,3'ünün kurumda çalışma süresinin 2-5 yıl olduğu bulunmuştur. Hemşirelerin %30,6'sının dâhili birimlerde çalıştığı, %51,3'ünün çalıştığı birimlerdeki görev süreleri 2-5 yıldır. Hemşirelerin, %58'inin ara sıra üriner inkontinans vakası ile karşılaştığı, %78'inin üriner inkontinans ile ilgili eğitim almadığı, eğitim alanların ise bu eğitimi üniversitede, ortalama 1,27±0,52 saat aldığı bulundu. Çalışmaya katılan hemşirelerin yaş, cinsiyet, eğitim durumu, çalışılan birim ve üriner inkontinans eğitimi alma açısından bilgi düzeyi puan ortalamaları arasında istatiksel açıdan anlamlı farklılıklar olduğu bulunmuştur (p<0,05). Meslekte çalışma süresi, kurumda çalışma süresi, birimde çalışma süresi ve üriner inkontinans vakası ile karşılaşma sıklığı alma açısından üriner inkontinans bilgi düzeyi puan ortalamalarında istatiksel açıdan anlamlı farklılıklar bulunamamıştır (p>0,05). Çalışma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda, hemşirelerin üriner inkontinansa yönelik bilgi ve farkındalıklarının arttırılması için sürekli hizmet içi eğitimlerin ve kursların düzenlenmesi ve inkontinanslı hastanın bakımı için kanıta dayalı rehberler geliştirilmesi önerildi. This study was carried out descriptively to determine the knowledge level of nurses about urinary incontinence and the factors affecting it. The study was carried out with 150 nurses working in a Training and Research Hospital serving as a private branch hospital in Istanbul province and who agreed to participate in the research. The data were collected by the knowledge level form and the introductory features form of the nurses developed by the researcher in line with the literature. The data were statistically evaluated by Student t, Oneway Anova, Bonferroni, Kruskal Wallis, Bonferroni-Dunn tests. According to the findings obtained in the study; nurses' level of knowledge regarding urinary incontinence was found to be medium level of 53.95 ± 14.43 out of 100 points (min = 26, max = 84). It was found that 29.33% of the nurses had low level of knowledge, 56.67% of them had medium level and 14% had high level of knowledge. 82% of the nurses are women and 18% are men and the average age is 27.63 ± 3.67. It has been found that 90% of the nurses are undergraduate graduates, 54.7% of the experience in the profession varies between 2-5 years, and 55.3% of the working time in the institution is 2-5 years. The term of office in units where 30.6% of the nurses work in the internal units and 51.3% of the nurses is 2-5 years. It was found that 58% of the nurses had occasional urinary incontinence cases, 78% did not receive any training on urinary incontinence, and those who received training received an average of 1.27 ± 0.52 hours at the university. There were statistically significant differences between the mean scores of the nurses participating in the study in terms of age, gender, educational status, unit studied and urinary incontinence training (p<0.05). In terms of working time in the profession, working time in the institution, working time in the unit and the frequency of encountering urinary incontinence cases, no statistically significant differences were found in the mean scores of urinary incontinence knowledge (p> 0.05). In line with the findings of the study, it was proposed to organize continuous in-service trainings and courses to increase the knowledge and awareness of the nurses about urinary incontinence and to develop evidence-based guidelines for the care of the patient with incontinence.
Collections