Gündüz ve akşam derslerine devam eden üniversite öğrencilerinin, psikolojik ihtiyaç doyumu, algılanan stres düzeyleri ve akademik erteleme davranışları yönünden incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gece veya gündüz eğitim almanın beyindeki sirkadiyen nörokimyasal farklılıklara bağlı değişken öğrenme süreçlerine yol açması yanında fiziksel etkenlere bağlı birtakım farklılıklar da doğurabileceği bilinmektedir. Araştırmamızda gündüz ve akşam derslerine devam eden üniversite öğrencilerinin psikolojik ihtiyaç doyumu, algılanan stres düzeyleri ve akademik erteleme davranışları yönünden karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda 112 gündüz ve 112 akşam derslerine devam eden olmak üzere toplam 224 öğrenciye sosyodemografik bilgi formu, temel psikolojik ihtiyaçlar ölçeği, algılanan stres ölçeği ve akademik erteleme ölçeğinden oluşan veri toplama aracı uygulanmıştır. Araştırma kapsamında gündüz ve akşam derslerine devam eden öğrencilerin psikolojik ihtiyaç doyumları, algılanan stres düzeyleri ve akademik erteleme davranışları t-test ile karşılaştırılmıştır. Bununla birlikte gruplar içinde psikolojik ihtiyaç doyumu, algılanan stres ve akademik erteleme arasındaki ilişkinin ortaya koyulabilmesi için Pearson korelasyon analizi yapılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre gündüz derslerine devam eden öğrencilerde psikolojik ihtiyaç doyumu faktörlerinden özerklik, yeterlilik ve ilişkili olma daha yüksektir. Diğer taraftan akşam derslerine devam eden öğrencilerde ise algılanan stres ve akademik erteleme davranışı daha yüksek bulunmuştur. Bu bulgulara ek olarak hem gündüz hem de akşam derslerine devam eden öğrencilerde psikolojik ihtiyaç doyumu ile algılanan stres ve akademik erteleme davranışı arasında zıt yönlü ilişkiler bulunurken; algılanan stres ve akademik erteleme arasında paralel yönde ilişki bulunmuştur.Anahtar kelimeler: Psikolojik ihtiyaç doyumu, algılanan stres, akademik erteleme. It is known that night or day training can lead to variable learning processes due to circadian neurochemical differences, as well as some differences depending on physical factors. It is aimed to compare the university students who attend day and evening classes in our research in terms of psychological needs satisfaction, perceived stress levels and academic procrastination behaviors. For this purpose, data collection tool consisting of 224 students Sociodemographic Information Form, Basic Psychological Needs Scale, Perceived Stress Scale and Academic Procrastination Scale were applied, including 112 days and 112 evening classes. Psychological needs satisfaction, perceived stress levels and academic procrastination behaviors of students attending day and evening classes were compared with t-test. However, a Pearson correlation analysis was conducted to determine the relationship between psychological needs satisfaction, perceived stress and academic procrastination in the groups. According to the findings obtained from the research, the students who attend the daytime lessons are more autonomous, competent and related than the psychological need satisfaction factors. On the other hand, perceived stress and academic procrastination behaviors were found higher in students attending evening classes. In addition to these findings, students who attend both day and evening classes had opposite directions between psychological needs satisfaction and perceived stress and academic procrastination behaviors; there was a similar relationship between perceived stress and academic procrastination. Keywords: Psychological need satisfaction, perceived stress, academic procrastination.
Collections