Türkiye`de yaşayan 12-14 yaş göçmen çocukların akran ilişkilerinin demografik değişkenlerle incelenmesi (Yalova örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Türkiye'de yaşayan 12-14 yaş göçmen çocukların akran ilişkilerinin demografik değişkenler açısından incelenip değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılında Yalova il Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı okullarda eğitim gören 104 kız ve 94 erkek toplam 198 göçmen ergenler oluşturmaktadır.Veri toplama aracı olarak hazırlanan Sosyo-Demografik Bilgi Formu ve Atik, Çoban, Çok, Doğan ve Karaman (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan Akran İlişkileri Ölçeği baz alınmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 programı ve test tekniklerinden `bağımsız gruplar t testi` ve ANOVA testi kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda yaş, ergenin geldiği ülke, Türkiye de yaşadığı süre, anne ve baba eğitim durumu, kardeş sayısı, yakın arkadaşının etnik kökeni değişkenlerinde Akran İlişkileri Ölçeği ve alt boyutları açısından incelenmesi sonucunda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Çalışmaya alınan kızlar ile erkekler arasında 'yakınlık' boyutu açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Buna göre kızlarda 'yakınlık' daha yüksek boyuttadır. Farklı sınıflara devam eden gruplar arasında 'çatışma' boyutu açısından istatistiksel olarak farklılığa rastlanmıştır. Buna göre 8.sınıf öğrencilerde 'çatışma' en fazla iken 6.sınıflarda en azdır. Annesinin çalışma durumu farklı olan gruplar arasında 'çatışma', babasının çalışma durumu farklı olan gruplar arasında ise 'birliktelik' ve akran ilişkileri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Buna göre annesi çalışanlarda 'çatışma', babası çalışanlarda ise 'birliktelik' daha fazladır. Babası çalışanlarda akran ilişkilerinin daha sağlıklı olduğu tespit edilmiştir. The aim of this research is to evaluate and analyze peer relationships between immigrant children aged 12 – 14 years in terms of demographic variables. The sample of the study is consisted of 198 immigrant adolescents, 104 females and 94 males, who are educated in schools affiliated with the Yalova Provincial Directorate of National Education in 2019 – 2020 academic year. A prepared Socio – Demographic form and a peer relationship scale adapted to Turkish by Atik, Çoban, Çok, Doğan and Karaman (2014) were used as a base and were used to collect data. To analyze the data, the SPSS 22.0 program, test techniques `independent groups t test` and the ANOVA test were used. As a result of the analysis the variables of age, which country the adolescent came from, how long they have stayed in Turkey, education status of parents, sibling number and ethnic race of close friends show no statistically significant difference while being analyzed in terms of the Peer Relationship Scale and sub – dimensions. A statistically significant difference was detected in aspect of the 'closeness' between the males and females included in the study. This confirms that 'closeness' in females is in a higher extent. There was a statistical difference between the groups attending different classes in terms of dimensions of `conflict`. In accordance with this information, while the 'conflict' rate is higher in 8th grade students, it is lowest with 6th grade students. Substantive contrast was detected between 'conflict' of groups mothers' whose working status were different, and 'association' of groups whose fathers' working status were different in terms of peer relations. In accordance with this information, while 'contrast' is in higher rates with groups mothers' who work, 'associations' is in higher rates with groups fathers' who work. Peer relationships were found to be healthier with employed fathers.
Collections