7-15 Yaş Arası Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklarda Anne-Baba Tutumlarının Çocukların Kaygı Düzeyine Etkisi (İstanbul Avrupa Yakası Örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada 7-15 yaş arası özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda anne baba tutumlarının çocukların kaygı düzeyine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bunun yanı sıra, özel öğrenme güçlüğü olan çocukların yaş ve cinsiyet değişkenine göre anne baba tutumlarının ve kaygı düzeylerinin de etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde bulunan dört özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinden seçilen 7-15 yaş aralığında 119 özel öğrenme güçlüğü tanılı çocuk oluşturmaktadır. Çocuklar rastgele seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak çocuklara araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Kaygı Bozuklukları Özbildirim Ölçeği (KAY-BÖ), Anne Baba Tutum Ölçeği (AÖBT) uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde parametrik istatistikler kullanılmıştır; bağımsız örneklemler için t testi, tek yönlü varyans anlaizi, pearson korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda cinsiyetlere göre çocukluk çağı kaygı bozukluklarında anlamlı farklılık görülürken, yaş değişkenine göre anlamlı bir farklılık görülememiştir. Kadınların çocukluk çağı kaygı bozukluğu ortalaması erkeklerin ortalamasından anlamlı oranda daha yüksek bulunmuştur. Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda çocukluk çağı kaygı bozuklukları ile demokratik anne baba tutumları arasında negatif yönlü, koruyucu-istekçi anne baba tutumu ve otoriter anne baba tutumu arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmaktadır. Yani demokratik anne baba tutumu arttıkça çocukluk çağı kaygı bozuklukları azalırken; koruyucu-istekçi ve otoriter anne baba tutumu arttıkça çocukluk çağı kaygı bozuklukları da artmaktadır. Yani otoriter anne baba tutumları çocukluk çağı kaygı bozukluklarının nedenlerinden birisidir. The aim of this study is to examine the effect of parent attitudes on children's anxiety level in children with special learning disabilities between the ages of 7-15. In addition, the effects of parental attitudes and anxiety levels on age and gender variables of children with special learning disabilities were also studied. The sample of the study consisted of 119 children with specific learning disabilities in the age range of 7-15 selected from four special education and rehabilitation centers in Istanbul province. The children were chosen at random. In the study, Personal Data Form prepared by the researcher, Childhood Anxiety Disorders self-information scale (KAY-BÖ), parent attitude scale (EÖBT) were applied to the children as a data collection tool. The data obtained were used in the analysis of parametric statistics; independent samples t test, one way ANOVA, Pearson correlation analysis and multiple regression analysis were used. In children with special learning disabilities, there was a significant difference in childhood anxiety disorders according to gender, while there was no significant difference in age variable. The average of childhood anxiety disorders in women was significantly higher than the average of men. In children with special learning disabilities, there is a positive correlation between democratic parents 'attitudes and negative, protective-willing parents' attitudes and authoritarian parents ' attitudes. In other words, as the Democratic parents 'attitude increases, childhood anxiety disorders decrease; as the protective-willing and authoritarian parents' attitude increases, childhood anxiety disorders also increase. In other words, authoritarian parents ' attitudes are one of the causes of childhood anxiety disorders.
Collections