Narsist liderlik ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişki: Ankara`daki catering işletmelerinde bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hizmet sektöründe faaliyet gösteren işletmeler için en önemli sermayenin başında işgörenler gelmektedir. Bu yüzden örgüt içindeki işgören davranışlarının pozitif yönde gerçekleşmesi işletmelerin başarısı ve devamlılığı için gereklidir. Bu noktada örgütsel vatandaşlık davranışları olarak tanımlanan isteğe bağlı zorunlu olmayan davranışlar önem kazanmaktadır. Konu ile ilgili çalışmalar yapan araştırmacılar, işgörenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarını birçok şeyin etkilediğini öne sürmektedir. Bunlardan birisi de liderliktir. Bu yüzden çeşitli liderlik türleri ve davranışları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkiyi inceleyen araştırmalara rastlamak mümkündür. Ancak narsist liderlik ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkiye yönelik herhangi bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı, narsist liderlik ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasında bir ilişki olup olmadığını araştırmaktır. Ayrıca çalışanların narsist liderlik algılarının ve örgütsel vatandaşlık davranışlarının demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektedir. Araştırmanın amacına ulaşabilmek için nicel bir çalışma yapılarak Ankara'daki catering işletmelerinde çalışan 324 işgörenden anket tekniği ile veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS ve AMOS istatistik programlarından yararlanılmıştır. Çalışmanın bulguları, narsist liderlik ile işgörenlerin örgütsel vatandaşlık davranışı sergilemesi arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca yapılan fark testleri sonucunda çalışanların narsist liderlik algılarının yaş, eğitim ve departman gibi özelliklere göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı; örgütsel vatandaşlık davranışlarının ise departmanlarına göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. For the companies operating in the service sector, the most important capital is the employees. Therefore, the positive performance of employee behaviors within the organization is necessary for the success and continuity of the enterprises. At this point, optional non-compulsory behaviors defined as organizational citizenship behaviors gain importance. Researchers, who carry out studies on the subject, argue that many things affect the organizational citizenship behaviors of employees. One of them is leadership. Therefore, it is possible to come across research that examines the relationship between various leadership types and behaviors and organizational citizenship behaviors. However, no research has been found on the relationship between narcissistic leadership and organizational citizenship behaviors. The aim of this study is to investigate whether there is a relationship between narcissistic leadership and organizational citizenship behavior. It also examines whether employees perceptions of narcissistic leadership and organizational citizenship behaviors differ according to demographic variables. In order to reach the aim of the study, a quantitative study was performed and data were collected from 324 employees working in catering establishments in Ankara. SPSS and AMOS statistical programs were used for data analysis. The findings of the study showed that there was a low level of significant relationship between narcissistic leadership and employees organizational citizenship behavior. In addition, as a result of the difference tests, it was found that the employees perceptions of narcissistic leadership differ significantly according to their age, education and departmental characteristics; It was concluded that organizational citizenship behaviors differ significantly according to their departments.
Collections