Ayşegül Çelik`in hikâyeleri ve hikâyeciliği üzerine bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüz hikâyecilerinden Ayşegül Çelik'in hikâyeleri ile birlikte hikâyeciliğinin ele alındığı bu tezde, Ayşegül Çelik'in yayımlanan hikâyelerinden hareketle hikâye dünyası çözümlenmiştir. Yazarın hikâye türündeki eserleriyle birlikte Türk edebiyatındaki yerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Ayşegül Çelik'in hikâyeleri dışında kalan şiir ve biyografi kitabı da bu tezde, genel bir bakış açısı içerisinde değerlendirilmiştir. Yazarın üç hikâye kitabındaki hikâyeleri ve antolojilerde yayımlanan hikâyeleriyle birlikte toplamda elli dört hikâyesi incelenmiştir. Ayşegül Çelik'in hikâyeleri; konu, olay örgüsü, anlatıcı ve bakış açısı, kişiler, zaman, mekân, dil ve üslup, anlatım teknikleri başlıkları altında tek tek ele alınmıştır. Böylece yazarın hikâye dünyası üzerine detaylı bir çalışma yapılmıştır. Ayşegül Çelik, edebî anlamda çok yönlü bir kimliğe sahiptir. Yazın hayatına şiirle başlar ve şiirden sonraki durağı hikâyedir. Hikâye türünü benimseyen yazar, bu türde devam eder. Aynı zamanda yazarın aldığı tiyatro eğitimiyle birlikte tiyatro, her daim hayatında olur. Yazar, hikâyelerinde şiir türünün imkânlarından da yararlanır. Hikâyelerini masallarla ören yazar, sakladığı gerçekliği okurlarının bulmasını ister. Hikâyeleriyle hem toplumda rastlanan olaylara parmak basar hem de bireyin iç dünyasına yönelir. Yaşadığı zamanı anlatmak, yazar için önemlidir. Bireyin içindeki çıkmaz dünyayı da eserlerine aksettirmeyi ihmal etmez. Hikâyelerinde gerçeküstülük kılıfında gerçekleri işleyen yazar, tercih ettiği bu durumla beraber kendine has bir hikâye dünyası inşa eder. Gerçekliği anlatmak isterken anlatım tarzına da dikkatle yaklaşır çünkü yazar için içerik kadar nasıl anlattığı da önemlidir. Yazar, kullandığı anlatım teknikleriyle birlikte içerik-biçim özdeşleşmesini yakalar. Ayşegül Çelik, eserlerini aralıklarla yazarak hikâyeleri üzerine dikkatle eğilir. Yazarın üç hikâye kitabı da farklı dünyaların kapısını aralar. Bu yüzden hikâye kitapları genel hatlarıyla birbirinden farklıdır ama benzeştikleri noktalar da vardır. In this thesis, story-writing with the stories of Ayşegül Çelik, one of the storywriters of contemporary literature, has been discussed and based on the published stories of Ayşegül Çelik, her story world has been analyzed. It is aimed to determine the place of the author in Turkish literature with her works in the genre of `story`. Ayşegül Çelik's poetry and biography books other than her stories have also been evaluated in this thesis from a general perspective. A total of fifty-four stories were examined, along with stories from the author's three story books and stories published in anthologies. A detailed study has been conducted on her story world by handling the stories of Ayşegül Çelik one by one, under the headings of subject, plot, narrator and point of view, persons, time, place, language and style, narration techniques. Ayşegül Çelik has a multidimensional identity in literary sense. She begins her writing career with poetry and the next stop after poetry is the `story`. The author, who adopts the genre of story, continues on this path. At the same time, with the theater education of the author, the theater becomes always in her life. In her stories, the author also makes use of the possibilities of the genre of poetry. The author, who weaves her stories with fairy tales, asks her readers to find the truth she has hidden. With her stories, she prints both the events in society and the inner world of the individual. It is important for the author to tell the time she is in. She does not neglect to reflect the dead-end world of individual within her works. The author, who processes the facts under the surrealism image, constructs her own unique story world with this situation. While she wants to tell the reality, she also approaches the style of expression very carefully because it is important how she tells the story as much as the content. The author captures the content-form identification with the expression techniques she uses. Ayşegül Çelik writes her works at intervals and carefully leans over her stories. Each of the three story books of the author opens the door to different worlds. That's why story books differ from each other in general terms, but there are also similar points.
Collections