Türkiye`deki anime hayranı genç kızların Japon Otaku ve Shojo kültürle ilişkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Anime hayranı genç kızlara odaklanan bu çalışmada, onların hayran kültürünün ne tür bir görünümünün sergilediği araştırılmaktadır. Türkiye'de anime hayranlığı ortak ilgisinde buluşan ergenlik dönemindeki kız çocuklarının, bu ilgi etrafında çoğunlukla hemcinsleri ve akranlarıyla ağlaşmayı tercih ederken alışılmışın dışında bir genç kız kültürü de ürettiğine ilişkin gelişi güzel gözlem; hayranların Japonya'da bir genç kız alt kültürü olarak ortaya çıkan shojo (shōjo/shoujo) kültür ile ne tür bir ilişki içine girdiği sorusunu gündeme getirmiştir. Çalışmada animeler, Türkiye'deki hayran genç kızlar ile Japonya'daki shojo'nun benzer/ortak kültürel tüketim materyali olarak ele alınmış ve genç kızların animeleri nasıl alımladıkları ve kendi kimliklerini ve hayran kültürünü üretmede onu nasıl kullandıkları dikkate alınarak incelenmiştir. Araştırma hayran kimliğinin ve kültürünün inşa edilmesinde öncelikli mekanın çevrimiçi ortamlar olduğu ön kabulünden yola çıkarak, çevrimiçi etnografi teknikleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları Türkiye'deki hayran genç kızların kendilerine alternatif bir kimlik oluşturma motivasyonlarının ve ataerkil kültürel yapı ile ilişkilerinin Japon shojo ile bazı kesişme alanları gösterdiğini, ancak bu inşa sürecini gerçekleştirme sürecinde ve ürettiği söylemde ondan ayrı yollar izlediklerini göstermiştir. Genç kızların fantezi-gerçeklik ikiliğiyle birlikte ele alınabilecek gündelik yaşam örgüleri; hayran faaliyetlerinin yaratıcılık süreçleriyle ilişkisi; kişisel ve kültürel kimliklerini kurmada temel referans noktaları; ortak dil, kültür ve anlam inşa etmeye yönelik davranış ve tavırları da bu çalışma kapsamında ele alınan diğer kategorileri oluşturmuştur. The ordinary observation that the girls in adolescent period in Turkey who are anime fans also compose an unusual young girl culture while preferring to network with their peers around this interest, brought the question what kind of a relationship these fans have entered with shojo (shōjo/shoujo) culture that has emerged as a girl sub-culture in Japan. In this study, considering animes as similar/common cultural consumption materials for the fangirls in Turkey and the shojo in Japan, It analyzes the reception of animes and examines how the fans use them to produce their own identity and their fan culture. Based on the presumption that online environments are the primary space of the construction of the fan identity and culture, this research was conducted by using online ethnography techniques. Findings of this research showed that Turkish fan girls' motivation to compose an alternative identity for themselves and their relations to the patriarchal cultural structure indicate some intersection areas with Japanese shojo. Yet, they follow different paths in the process of realization of the identity construction and narrative produced. Some other categories touched in the analysis are everyday life of the girls which might be rendered as fantasy-reality binary, the relationship of fan activities with creative processes, their basic reference points in the construction of personal and cultural identity, their attitudes and behaviors in building a common language, culture, and meaning.
Collections