Sürdürülebilir kalkınma kapsamında Türkiye`de ilkokul kademesinde çevre eğitiminin gerekliliği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma Türkiye'de ilkokul kademesinde okutulan Hayat Bilgisi, Fen Bilimleri ve Sosyal Bilgiler derslerinde geçen sürdürülebilir kalkınma için çevre eğitimine yönelik konuların öğretimini konu edinmiştir. Çevre sorunlarının küreselleşmesi ve yeryüzündeki yaşamı tehdit eder hale gelmesi insanları tabiatla olan ilişkilerini ve etkileşimlerini gözden geçirmeye, bu konuda çözümler üretmeye yöneltmiştir. Bu kapsamda 20. yüzyılın son çeyreğinden itibaren çevreyi koruma konusunda uluslararası düzeyde tartışılmaya başlanan sürdürülebilir kalkınma olgusunun günümüzde Türkiye'de ve dünyanın genelinde hâkim konuma gelmesi ile ülkeler çevre politikalarını sürdürülebilir kalkınma doğrultusunda güncellemektedirler. Çevre sorunları, sürdürülebilir kalkınma uygulamaları ile çözüme kavuşturulabilir ancak sürdürülebilir kalkınmanın uygulanması için ülke yönetiminin, toplumun ve bireylerin; çevre konusunda bilgi sahibi olması, sorumluluk üstlenmesi ve aktif katılım sağlaması gerekmektedir. Türkiye'de çevre sorunları ve çevre politikaları konusunda algıların geliştirilmesi için ilkokul çağına yönelik; etkili, okul dışı uygulamalı etkinliklerle bütünleştirilmiş ve sistematik bir sürdürülebilir kalkınma için çevre eğitimi büyük önem arz etmektedir. Ülkemizde çevresel kaliteyi koruyabilmek adına çevre yönetimi çalışmalarında sürdürülebilir kalkınma için çevre eğitimi uygulamalarının bulunması gerekmektedir. Araştırmanın amacı sürdürülebilir kalkınma için çevre eğitiminin Türkiye'de Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokul ders programlarındaki yeterliliğini ele almaktır. Araştırma kapsamında `çevre`, `çevre sorunları`, `çevre politikası`, ''çevre yönetimi'', `sürdürülebilir kalkınma` ve `çevre eğitimi` kavramları literatür taraması yöntemi kullanılarak araştırılmıştır. Sonrasında içerik analizi yöntemi kullanılarak ilkokul Hayat Bilgisi, Fen Bilimleri (önceki adıyla Fen Bilgisi) ve Sosyal Bilgiler öğretim programlarının sürdürülebilir kalkınma, çevre eğitimine yönelik kazanımları tespit edilmiştir. Bu kazanımların öğrencilere nasıl aktarıldığını belirlemek için derslerin öğrenci kitaplarındaki etkinlikler incelenmiştir. Daha sonra ülkemizde Milli Eğitim Bakanlığı ilkokul müfredatında sürdürülebilir kalkınma temelli bir çevre eğitimi dersinin yer almasının öğrencilerde çevre bilincinin gelişmesine katkı sağlayacağı ifade edilmiştir. Life Science Research teaching at primary school level in Turkey is the subject for the teaching of topics related to environmental education for sustainable development in the Science and Social Studies. The globalization of environmental problems and the threatening of life on earth has directed people to revise their relationships and interactions with nature and to find solutions in this regard. In this context, from the last quarter of the 20th century, began to be discussed the international level regarding environmental protection for sustainable development phenomenon Turkey and worldwide at the present time with a dominant position throughout the world are updating the sustainable development direction of environmental policy. Environmental problems can be solved by sustainable development practices, but for the implementation of sustainable development, country management, society and individuals must have knowledge about the environment, take responsibility and actively participate. For perceptions about environmental issues and environmental policies in Turkey for the development of perception of primary school age; environmental education is of big importance for a systematic sustainable development integrated with effective, out-of-school practical activities. In order to protect the environmental quality in our country, environmental management activities for sustainable development should have environmental education practices. The aim of the study is to consider the adequacy of environmental education for sustainable development in primary school curriculum under the Ministry of National Education in Turkey.Within the scope of the research, the concepts of `environment`, `environmental problems`, `environmental policy`, `environmental management'', `sustainable development `and `environmental education ` investigated by using literature review method. Then, the content analysis method was used to determine the achievements of primary school Life Science, Science and Social Studies education programs for sustainable development and environmental education. In order to determine how these gains transfer to the students, the activities in the course books were examined. Afterwards, it was stated that the presence of a sustainable development based environmental education lesson in the primary school curriculum of the Ministry of National Education in our country will contribute to the development of environmental consciousness among students.
Collections