Alevi-Bektaşi müziği içerisinde Neşet Ertaş`ın eserlerinin analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Neşet Ertaş'ın inanç anlayışının etki ettiği eserlerinin bugüne dek Alevi-Bektaşi müziği bağlamındaincelenmemiş olması nedeniyle bu çalışmada, öncelikli olarak sözel içerikten hareketle, NeşetErtaş'ın inanç anlayışının belirgin olduğu eserleri tespit edilmiştir. Söz konusu eserler, Alevi-Bektaşi müzik repertuvarı içindeki eserlerin, müzikal unsurları ve sözel içerikleri bakımındanortak-farklı yönleri ile karşılaştırılarak ele alınmış; makam, seyir yapısı, ritmik unsurlar ve sözel içeriklerinin barındırdığı inançsal detaylar dikkate alınarak incelenmiştir. İnceleme çerçevesinde, Alevi-Bektaşi inancı ve müziğinin genel karakteristiği referans alınarak tetkik edilen eserlerin, yine bu başlık altında üretilmiş eserlerle taşıdığı anlam bakımından aynı içerikte olduğu tespit edilmiştir. Müzikal olarak ise karakteristik ezgi kalıpları, makam, seyir yapısı ve ritmik unsurlar bakımından benzerliklerinin yanında farklılıklarının da bulunduğu gözlenmiştir. Sonuç itibariyle, bu çalışmada yer alan Neşet Ertaş'ın eserlerinin, Alevi-Bektaşi müziği başlığı altında ele alınmasının ve incelenmesinin gerekliliği ayrıca belgelenmiştir. Since Neşet Ertaş's works, which are influenced by his religious views, have not been studiedwithin the context of Alevi-Bektaşi music so far, first of all, in this study, the works of Neşet Ertaş,in which his belief concept are prominent, have been determined based on their verbal content. Thedetermined works have been studied by comparing them with the common and differing aspects ofthe works in Alevi-Bektaşi music repertoire in terms of musical elements and verbal contents. Theworks have been studied in terms of their makam and seyir structure, rhythmic components as wellas the religious views accommodated within their verbal contents. Within the framework of thestudy, it was found out that, in terms of the meaning that they carry, the studied works have thesame content as the works produced within the framework of Alevi-Bektaşi music. In the musicalsense, it has been observed that, besides the similarities in terms of characteristic melody patterns, makam, seyir structure and rhythmic elements, there are also differences. As a result, the necessity of treating and examining the herein-studied works of Neşet Ertaş under the title of Alevi-Bektaşi music has been documented.
Collections