Sunay Akın`ın hayatı,sanatı ve şiirlerinin tematik açıdan incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Edebiyat dünyasında `Makiler' adlı kitabıyla dikkatleri çeken Sunay Akın,birçok poetik yönelimin yer aldıı 1980 Kuaının `Yeni Garipçi iir' diyeadlandırılan ve Garip anlayıını benimseyip, edebi kimliklerini bu anlayıdorultusunda oluturan airler arasında yer alır.Bu çalımada, Akın'ın, Makiler (1989), Antik Acılar (1991), Kaza Süsü(1993) ve 62 Tavanı (1998) adlı iir kitapları, denemeleri ve ayrıca kendisiyleyapılan çeitli söylei ve röportajlardan hareketle onun iir anlayıını oluturankriterleri belirleyerek bu kriterler çerçevesinde oluturulan iirlerin tematik açıdanincelemesi yapıldı.Akın'ın iir dünyasını oluturan kriterleri belirlerken, öncelikle, airin içindebulunduu 1980 Kuaının özellikleri, dönem hakkında yazılan çeitli makaleler,yapılan söyleiler ve kaleme alınan kitaplar dorultusunda incelendi. Bu incelemedorultusunda 1980 Kuaının badaıklık deil, ayrııklık gösterdii; ancak farklıdünya görüleri, sanatı algılayıları gibi çeitli nedenlerle gösterilen bu ayrııklıın`iire saygı' dorultusunda badaıklık gösterdii görülmektedir.Akın, iiri bir birikim olarak görür ve iiri yapılan birikimin taıran damlasıolarak deerlendirir. Birikimi taırarak iir olan damla kadar birikimi balatan ilkdamlanın da önemli olduunu vurgular.iirlerin tematik incelemesinde ise ilenen konular önemine göre sıralandı.airin iirlerinde en önemli temalar arasında, bir ehir temi olarak stanbul, deniz,soyo-kültürel ve siyasal deiim teması görülür.Biçimsel olarak bakıldıında ise Akın'ın iirinde kısa anlatım için elveriliolan Japon iiri türü Haiku'lara sık yer verildii görülmektedir.airin dil ve üslup özellikleri ise iir kitaplarından ve yaptıı söyleilerdenyola çıkılarak tespit edildi. Akın'a göre iirdeki dilin konuma dilinden farkı yoktur.iirde önemli olanın imge olduunu belirterek bunun da zeka ile oluturulduununaltını çizer. Sunay Akın, who has drawn attention to himself with his book named`Makiler? (`?macchias??), involves amongst the poets called `Yeni Garipçi iir? of1980 Generation that had many poetical tendencies who adopted the Garipmovement and formed their literary identities around this concept.In this work, starting with Sunay Akın?s miscellaneous essays, interviews andpoetry books that are; Makiler (`? macchias??) (1989) , Antik Acılar (`?Antiquesufferings??) (1991), Kaza Süsü (`?Freak accident??) (1993) and 62 Tavanı(`?Rabbitof 62??) (1998), his criteria of understanding poetry were defined and a thematicexamination of his poems formed within the frame of these criteria was made.While defining the criteria forming Akın?s world of poetry, primarily thefeatures of the 1980 generation that the poet belongs to, some essays, interviews andbooks about that period, were examined. In the light of this examination, it was seenthat the 1980 generation wasn?t homogeneous, but heterogeneous. Also this beingheterogeneous because of different opinions of world, understanding of the art etc., ishomogeneous in terms of `respect towards the poetry?.Akın sees the poetry as an accumulation and considers the poetry as theoverflowing drop of this accumulation. He emphasizes the importance of not only thefirst drop starting the poem, but also the last overflowing drop.In the thematic examination of the poems the subjects were ordered by importance.The most important themes in his poems are; stanbul as a city theme, the sea and thesociocultural and political changes.In the figural examination of his poetry, we often see that he uses `haiku? , akind of Japanese poetry, that is very suitable for short narrations.The language and the style of the poet was determined in the lightof his books andinterviews. According to Akın, the language in the poetry and the language inspeaking has no difference. He points out that it is the ?image? being important inpoetry that is produced by means of `logic?
Collections