Eğitimde ses temelli cümle yöntemi uygulanan öğrencilerin okuma yazmaya geçişlerinde etkili olan faktörlerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlköğretim yıllarının en unutulmaz ve hassas dönemi, öğrenimin ilk basamağı olan birinci sınıftır. Bu dönemde çocuk, bir yandan yeni bir sosyal ortama ayak uydurmaya çalışırken diğer yandan da öğrenimin temelini oluşturan ilk okuma ve yazmayı öğrenmek için çaba sarf eder. Bu çaba kuşkusuz onun için önemlidir. Bu dönemde geçirilen başarılı bir süreç çocukların olumlu bir benlik kazanmaları için çok büyük önem taşımaktadır.Ülkemizde de 2005 yılından bu yana ilkokuma yazma öğretimi yöntemi olarak ?Ses Temelli Cümle Yöntemi? kullanılmaktadır. Bu yöntemi koşulsuz kabul edenler olduğu gibi, yöntemin birçok eksiğinin olduğunu ortaya koymaya çalışan araştırmalar yapılmıştır.Bu araştırma, okuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemi kullanılırken öğrencilerin okuma yazmaya geçişlerinde etkili olan faktörleri belirlemek ve elde edilen sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirmek amacıyla yapılmıştır.Araştırma kapsamına Kars İl Merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Şehit Albay İbrahim Karaoğlanoğlu Yatılı İlköğretim Bölge Okulu ve Merkez Halefoğlu Köyü İlköğretim Okulu dâhil edilmiştir. Daha sonra bu okullardan Birinci Sınıflar arasından her bir okuldan birer birinci sınıf seçilmiştir. Daha sonra bu birinci sınıflardan okuma yazmaya ilk geçen 5 öğrenci belirlenmiştir. Aynı şekilde okuma yazmaya geçemeyen veya geç geçen 5 öğrenci belirlenmiştir. Bu araştırmanın örneklemini de bu iki okuldan seçilen 20 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmada kullanılan veri toplama araçlarının oluşturulmasında geniş bir literatür taraması yapılmış, uzman görüşlerine ve Kars İli'nde MEB'na bağlı ilköğretim okullarında görev yapan 126 Sınıf öğretmeninin görüşlerine başvurulmuştur. Oluşturulan görüşme formları örneklem üzerinde uygulanmış ve sonuçları ki kare (chi square) testi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, ses temelli cümle yöntemi kullanılarak ilkokuma yazma eğitimi verilen öğrencilerin okuma yazmaya geçişlerinde etkili olan faktörler belirlenmiştir. The most memorable and alive step of the elementary education is the first year of the instruction. In this period, children also try to adapt themselves to the social environment while they struggle to learn literacy. This conflict is so important and vital in their lifetime. Because passing this time succesfully is so important to gain positive conceit.Also in our country, ?Sound Based Sentence Method? as the first literacy teaching method has been used since the year 2005. Some people accept this method unconditionally but on the other hand, some inquisitions have been done to prove defectiveness of this method.This research has been done to determine which factors are effective while using this method and to improve proposals.One of these researches can be observed in 2009-2010 Academic Year in Kars Şehit Albay İbrahim Karaoğlanoğlu Boarding School's and Halefoğlu Elemantary School's five students who are first to learn literacy and other five students who can not learn literacy. So the sample survey of this inqusition consists of twenty students from these schools.A very wide literature survey has been done to provide the data collection device used in the research and the opinions of the experts and 126 teachers working in primary state schools in Kars have been utilized. The consultation forms have been applied in the sample and the result has been analysed by the chi square test. The effective factors in the first-literacy-learning-children?s starting to read and write by using sound based sentence method have been determined according to the result of the research.
Collections