The effect of the European Language Portfolio (ELP) on achievement and attitude towards reading skills
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Avrupa Dil Portfolyosu (ADP), son yıllarda Avrupa Konseyi tarafından yaratılmış ve daha iyi bir öğrenme ve öğretme sürecini benimsemiştir. ADP çalışmalarıyla ilgili olarak, araştırma ilgilerinin çoğunluğu; dil özerkliği, konuşma becerileri ve yabancı dil öğretiminde kullanılan ders kitaplarını oluştururken, ADP kapsamında okuma becerilerini geliştirmek için olası etkilerini yansıtması da aynı ölçüde önemlidir. Bu yüzden, bu çalışma Türkiye 'de yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin okuma becerileri üzerindeki ADP etkilerini araştırmayı amaçlamaktadır.2009-2010 akademik yılları güz dönemi başında, Avrupa Ortak Başvuru Metnindeki (AOBM) A2, B1 ve B2 seviyelerinin ifadelerini kapsayan bir anket sonuçlarına göre, yirmi öğrenci çalışma grubu olarak seçildi. Bunun yanı sıra, güz dönemi başında ve sonunda, çalışma grubunun tekrar sağlamasını yapmak için AOBM`deki kendini değerlendirme testi, ön test ve son test olarak uygulandı. Dahası, standart bir test olarak KET de güz dönemi başında ve sonunda ön test ve son test olarak uygulandı. Elde edilen puanlar SPSS 15 ile analiz edildi. KET puanlarının t-test analizi hesaplandı ve cinsiyete göre hiçbir fark bulunmadı. AOBM`deki seviyeler için hazırlanmış olan materyallerle okumalar da çalışma grubuna yaptırıldı ve her öğrenci bir portfolyo tuttu. Ayrıca, ADP ve onun sınıftaki uygulaması hakkında katılımcıların düşüncelerini bulmayı amaçlayan geriye dönük görüşmelerde yapıldı.Çalışmanın sonuçlarına göre, ADP ile çalışan öğrenciler başarılarını arttırdıkları gibi okuma becerileri hakkında olumlu tutumlar da elde ettiler. Bunun yanında, sonuçlar ADP`nin Türkiye'de yabancı dil öğrenicilerinin okuma becerilerini geliştirmek için gerçekten etkili bir yol olduğunu gösterdi. The European Language Portfolio (ELP) has recently been created by the Council of Europe and adopted for a better learning and teaching process. Regarding ELP studies, whereas much of the research interest has been on learner autonomy, speaking skills, and course books used in foreign language teaching, it is also equally important to reflect on the possible implications for developing reading skills in the context of ELP. Therefore, this study aims to investigate the effect of ELP on reading skills of students learning English as a Foreign Language in Turkey.At the beginning of the fall term in 2009-2010 academic years, twenty students were selected as the study group according to the results of a questionnaire which contains items of levels A2, B1 and B2 in the Common European Framework of Reference (CEFR). In addition, a self-assessment checklist in CEFR was conducted as pre-test and post-test to cross-check the study group again both at the beginning and at the end of the fall term. Furthermore, KET as a standardized test was also conducted as pre-test and post-test both at the beginning and at the end of the fall term. The obtained scores were analyzed by using SPSS 15. T-test analysis of KET scores was computed, and no significant difference was reported according to gender. Readings with materials prepared for the levels in CEFR were also implemented for the study group, and every student kept a portfolio. Moreover, retrospective interviews were held aiming to find out the participants` views about the ELP and its implementation in the class.According to the results of the study, the students studying with the ELP had both positive attitudes about their reading skills as well as increased achievement. Besides, the results indicated that that the ELP is indeed an effective way to improve reading skills of foreign language learners in Turkey.
Collections