Gaziantep ilinde kakma sanatı ve seramik takılar üzerine gümüş kakma tekniğinin uygulanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kakmacılık, ahşap, metal veya başka bir maddenin bazı kısımlarını oyarak, kazıyarak, yiv ve yuvalar açılarak buraya daha değerli bir başka madenden veya görsel olarak daha ilgi çekici bir maddeden parçalar kesip gömmek, yerleştirmek, kakmak suretiyle yapılan görsel süsleme sanatıdır. Taş, tahta ve madenin bazı bölümlerini oyup bu oyuklara daha kıymetli, cazibeli başka bir maddeden ya da madenden parçalar hazırlanarak açılan yuvalara gömülmesi ile yapılan süsleme işlerine `kakma` denir. Değersiz bir taşı oyarak içine mermer parçalarından şekiller gömmek, abanoz üstüne sedef parçaları, ceviz tahtası üstüne fildişi ya da kemik parçalarını yerleştirmek gibi işler kakmacılık sanatının en çok rastlanan örneklerindendir. Kakma sanatı yüzyıllardır Anadolu'da uygulanan bir sanat dalıdır. Sedef, bağa, taş, gümüş, altın vb. organik ve metal olarak ahşap yüzeylere uygulanmasına farklı bir yorum ve teknik ile bir çalışma arayışına neden olmuştur. Seramik üzerine değerli metaller ile kakma işlemi daha önce karşılaşılmayan bir tekniktir. Gümüş kakma tekniği seramik üzerine bu çalışmada uygulanmıştır. Kuyumculuk sanatının seramik ile buluşmasını sağlamak, bu teknik ile göze güzel görünen ve farklı ürünlerin üretilmesi, birbirinden farklı iki disiplinin ortak çalışmasıyla disiplinler arasında bağ kurulmasını sağlamaktadır. Bu çalışmada, Gaziantep sedef kakma sanatının üretim tekniğinden yola çıkarak, seramik parçalar üzerine gümüş kakma tekniği uygulanmıştır. Yapılan çalışmalar sonucunda, kuyumculukta kullanılan yüzey kaplama ve süsleme teknikleri laboratuvar ortamında yapılan deneylerle seramik üzerinde uygulanmıştır. Veri analiz ve çözümleme süreçleri sonunda, farklı yöntemler ile farklı sonuçlar alınmıştır. Intarsia is the art of visual decoration made by carving, engraving, grooving and slotting some parts of wood, metal or other material and cutting, burying, placing, inlaid parts from another more valuable metal or a visually more interesting material. The ornamentation Works made by carving some parts of the stone, wood, and mine and preparing pieces from another more valuable, attractive material or mine and embedding them in these cavities is called `inlaying`. Works like carving an ordinary Stone and embedding figures from marble pieces into it, mounting mother of pearl pieces over ebony, and ivory or bone pieces over walnut wood are the most common examples of inlaying. The art of inlaying is an art branch that has been applied in our Anatolia for centuries and it has caused us to ask the question whether an application of organic and metal materials such as mother of pearl, tortoiseshell, stone, silver, gold with a different interpretation and has led us to seek a work with technique. Inlaying with precious metals on ceramic is a method that has not been applied before. Applying the silver inlay technique on ceramic appears as a new technique in thistudy. Ensuring that the art of jewelerysmiths ceramic enables the manufacturing of products which are different and easy to the eye by means of this new technique, and the establishment of a link between the disciplines by the collaboration of two different disciplines. Based on the production technique of Gaziantep mother of pearl inlay, silver inlay technique was applied on ceramic pieces. As a result of the studies, the surface coating and decoration techniques used in jewelery have been applied on ceramics with experiments in the laboratory.
Collections