Sosyal medya pazarlamasının bireylerin boş zaman değerlendirme (rekreasyonel) aktiviteleri seçmelerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Teknolojinin gelişimi sonucu yaşantıya giren sosyal medya her geçen gün kendini talep ve isteklere göre yenilemektedir. Sosyal medya ile kullanıcılara bilgi, fotoğraf ve video paylaşma, içerik üretme, yorum yapma, iletişim kurma, boş zamanlarını değerlendirme, hobi ve ilgi alanlarına yönelik araştırmalar yapma gibi çeşitli seçenekler sunulmaktadır. Sosyal medyanın kullanıcı sayısının artmasıyla birlikte gündelik yaşam sanal yaşama taşınmıştır. İşletmeler de bu potansiyel müşterilerden yararlanmak, çağa ayak uydurmak için pazarlama faaliyetlerini sosyal medya platformları üzerinden gerçekleştirmeye başlamışlardır. Sosyal medya ile işletmeler hedef kitlelerine doğrudan ulaşabilmekte, daha uygun maliyetlerle pazarlama çalışmaları yapabilmekte ve sonuçlarını hızlı bir şekilde görebilmektedirler. Öte yandan gelişen sosyal medyayla birlikte insanlar zamanlarının önemli bir bölümünü sosyal medyada geçirmeye başlamışlardır. Boş zaman değerlendirme aktivitelerini tercih ederken de diğer kullanıcıların paylaşımları, aktivitelerle ilgili fotoğraf ve videolar, yarışmalar, çekilişler, işletmelerin diğer pazarlama faaliyetleri, gibi çeşitli etkenlerin insanların kararlarını etkileme potansiyelinin yüksek olduğu düşünülmektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı; boş zamanlarını değerlendirmek için çeşitli aktivitelere katılan sosyal medyayı kullanan bireylerin, sosyal medya pazarlamasından etkilenip etkilenmediklerinin belirlenmesidir. Veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmıştır. Google Formlar üzerinden hazırlanan anket, sosyal medya platformları aracılığı ile kullanıcılara ulaştırılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmasında SPSS for Windows 22.0 paket programı kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre çalışmaya, 463 kişi katılmıştır. Katılımcıların 255'i kadın, 208'i erkektir. En fazla tercih edilen sosyal medya platformunun Instagram olduğu saptanmıştır. Katılımcıların ortalama 1-3 saat aralığında sosyal medya platformlarında vakit geçirdikleri, haftalık sahip oldukları boş zaman süresinin ne yeterli ne yetersiz olduğu ve boş zamanlarını değerlendirirken bazen güçlük yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet ile rekreasyonel aktivitelere katılım etkisinin karşılaştırılması ve cinsiyet ile rekreasyon aktivitelerini tercih ederken sosyal medya pazarlamasından etkilenme için t testi uygulanmış ve her iki durum içinde anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Aynı şekilde eğitim düzeyi ile rekreasyonel aktivitelere katılım etkisini belirlemeye yönelik ve eğitim düzeyi ile rekreasyon aktivitelerini tercih ederken sosyal medya pazarlamasından etkilenilmesine yönelik uygulanan ANOVA testi sonucunda anlamlı bir farklılık bulunamamıştır (p<0,05). Sosyal medya pazarlamasının boş zaman değerlendirme etkinliklerine katılım etkisi üzerine korelasyon analizi yapılmış ve pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, rekreasyon işletmelerinin, hangi rekreasyon aktivitelerinin tercih edildiğinin bilinmesi ve bu doğrultuda gerçekleştirilecek pazarlama faaliyetlerinin belirlenmesi ve literatüre katkı sağlaması açısından önemlidir. Çalışmanın sonucunda öneriler sunulmuştur. Social media introduced in our lives with the development of technology is updating itself every day with demands and desires. Social media offers various options to users such as sharing information, photographs and video, creating content, commenting, communication, spending free time, making researchers for hobbies and areas of interests. As the number of users on social media increases, daily life has been transferred to virtual life. The business started to conduct their marketing activities on social media platforms to utilise these potential customers and to keep up with this age. Thus, there has been an important development and change in marketing approaches. With social media, businesses can directly reach their target audience, do marketing with more affordable costs and rapidly see the results. On the other hand, people started to spend an important portion of their time on social media with the developments in social media. People started to communicate over social media and monitor their close surroundings and areas of interests. At the same time, social media users are subjected to marketing activities by businesses. It is believed that when choosing recreational activities, factors such as sharing of other users, photographs and videos related to activities, competitions, lotteries and other marketing activities of the businesses have high potential to influence the user decisions. Accordingly, the purpose of this study is to determine whether individuals using social media to participate in various recreational activities are influenced by social media marketing. Survey method is adopted for data collection tool of this study. The questionnaire is prepared by using Google Forms and distributed to users via social media platforms. SPSS for Windows 22.0 package program is used for data evaluation and calculation. Based on the obtained data, 463 individuals participate in this study. Among these participants, 255 are female and 208 are male. The most commonly preferred social media platform is identified as Instagram. It is found that users on average spend 1-3 hours on social media platforms, weekly free time is neither sufficient nor insufficient and sometimes experiences difficulties in recreational activity selection. the t-test is applied to compare the effect of gender on recreational activity participation and to identify whether gender had an effect on influencing from social media marketing in recreation activity selection and there is no significant difference for both situations. Similarly, ANOVA test applied for identifying the effect of education level on recreational activity participation level and whether education level had an effect on influencing from social media marketing in recreation activity selection show no significant difference (p<0.05). Correlation analysis is conducted to identify the effect of social media marketing on recreational activity participation and it is found that there is a positive relationship. The results of this study are important to contribute to the related literature for recreational businesses to know which recreation activities are preferred and identifying marketing activities for this purpose. Recommendations are presented in the result section of this study.
Collections