Liseli öğrencilerin fiziksel aktiviteye katılım düzeyi ile beslenme ve yaşam kalitesi arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, liseli kadın ve erkek öğrencilerin beslenme alışkanlıkları ve yaşam kalitesinde cinsiyet ve fiziksel aktiviteye katılım düzeyine bağlı farklılaşma olup olmadığını araştırmaktır. Çalışmaya Çorum il merkezinde yaşları ortalama 16,11 ve 16,02 yıl olan 647 kadın ve 208 olmak üzere toplam 855 lise öğrencisi katılmıştır. Bu çalışmada sırasıyla; Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği kısa formu Türkçe versiyonu anketi, Egzersiz Davranışı Değişim Basamakları Anketi (EDDBA) ile Üç Faktörlü Beslenme (ÜBA) anketleri uygulanmıştır. Verilerin normal dağılım göstermemesi sebebiyle, grupların karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi ve grup içi değişkenleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için Spearman sıralı korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Bu çalışmanın bulguları; erkek katılımcıların, kadınlardan daha yüksek oranda fiziksel aktiviteye katıldığını göstermektedir. Kadın ve erkeklerin vücut kitle indeksi puanları anlamlı düzeyde farklı olmasa da, kadınlarda daha yüksek obezite değerleri gözlenmektedir. Yaşam kalitesi genel sağlık, fiziksel ve çevre ile beslenme alışkanlığı açlığa duyarlılık alt boyutları hariç diğer değişkenlerde cinsiyete bağlı anlamlı farklılıklar vardır. Kadınlarda sadece sedanterlerin bilinçli kısıtlama puanları anlamlı düzeyde düzenli fiziksel aktivite yapanlardan daha yüksekken, erkeklerde yaşam kalitesi genel sağlık ve psikolojik alt boyutlarında düzenli fiziksel aktivite yapanlar sedanterlerden istatistiksel daha yüksek ortalamalara sahiptir. Erkeklerde fiziksel aktiviteye katılım ile genel sağlık ve psikoloji sağlık alt boyutları arasında ilişki varken kadınlarda sadece beslenme alışkanlığı bilinçli kısıtlama alt boyutu anlamlı düzeyde ilişkilidir.Anahtar kelimeler: Fiziksel aktivite, Yaşam kalitesi, Beslenme alışkanlıkları, Liseliöğrenciler. The purpose of this study is to investigate whether there is a differentiation in the nutrition habits and health quality in high school female and male students depending on the gender and participation level in physical activities. A total of 855 high school students - 647 female and 208 male having a mean of age 16,11 and 16,02 respectively- are participated in our research in Çorum City center. In this study; Turkish version of the World Health Organization Quality of Life Instrument, Exercise Stages of Change Questionnaire (ESOCQ) and Three-Factor Eating Questionnaire (TFEQ) are applied respectively. Since the data is not normally distributed, Mann Whitney U Test is used to compare groups and Spearman Ordered Correlation Coefficient is calculated to identify the relationship between in-group variables. The findings of this study show that male participants participate in physical activity at a higher rate than females. Although the body mass index scores of females and males are not different in a significant level, higher obesity values are observed in females.Except life quality general health, physical and environment and nutrition habit, hunger sensitivity sub-dimensions, there are significant differences depending on the gender in other variables. In females, only the sedentaries' conscious restriction score are higher significantly than who does physical activities regularly; where in males, in the life quality general health and psychological sub-dimensions, the ones who do physical activities regularly has higher statistical means than the sedentaries. While there exists a relationship between the participation in physical activity and general health and psychology health sub-dimensions in males, this relationship exists in a significant level only with the nutrition habit conscious restriction sub-dimensions in females.Keywords: Physical activity, Life quality, Nutrition habits, High school students.
Collections