Turkish television serial production processes: Limitations on creative practices in the digital era
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yıllarda dijital televizyon ve internet üzerinden yayın yapan platformlar gittikçe yaygınlaşmaktadır. Türkiye'de yayın yapan üç dijital platform, Netflix Türkiye, BluTV ve Puhu TV'nin orijinal içerikler üretmeye başlamasıyla Türkiye dizi sektöründe yaratıcı süreçler anlamında değişiklikler yaşanmıştır. Yaratıcı süreçler dışsal sınırlamalarla kısıtlanmakta, dışsal faktörlerin etkileri televizyon yapımlarında kendisini göstermektedir. Medyanın tekelleşmesi, RTÜK gibi kontrol mekanizmaları, televizyon kanallarının ve dizi yapımcılarının maddi kaygıları, artan reyting rekabeti gibi kısıtlamalar hem yaratıcı süreçleri hem de yapılan dizilerin içeriğini belirgin bir şekilde değiştirmektedir. Tektipleşmiş hikayeler, benzer karakter ve konular ana akım televizyon kanallarını sarmış durumdadır. Dijital platformlar, ekonomik yapıları, içerik beklentileri ve yaratıcı süreçler bakımından farklılık göstermektedir. Bu çalışma VoD platformların Türkiye'ye girişi ile değişen yaratıcı süreçleri incelerken sınırlamaların dizi üretim pratikleri üzerindeki etkisini araştırmaktadır. Turkish television serials form a great part of the media industry of Turkey. This study focuses on the production practices of Turkish television serials that changed in the last decade due to the expansion of Turkish television serial industry and the newly emerged online streaming platforms. Serial production practices are affected and pressured by several factors within the media industry which I call external limitations; media monopolization, control mechanism RTÜK, financial concerns of television channels and producers and increasing rating competitions. These limitations affect production practices, directly and indirectly, shaping the content of productions. The establishment of three VoD platforms, Netflix Turkey and BluTV, emerged an alternative creative environment for Turkish serials. New platforms follow a different path in terms of production, adopt different business models than traditional television channels in Turkey and the ways these new platforms face with governance differs from the traditional channels' encounter. The limitations on the creative practices lessened, changed or shapeshifted but did not disappear. This thesis investigates effects of limitations on creative production practices and the reflections of those limitations on creative crew.
Collections