İlkokul çağındaki üstün yetenekli öğrencilerin istendik özelliklerinin öğretim ortamına yansımaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Üstün yetenekli öğrenciler sahip oldukları istendik özelliklerinin sınıf ortamına olumsuz yansımaları sonucu sorunlu çocuklar olarak görülmektedirler. Fakat bu durum öğrencilerin sahip oldukları, onları diğer bireylerden ayıran özelliklerinden kaynaklanmaktadır. Bu durum göz önüne alındığında çalışmanın amacı, üstün yetenekli öğrencilerin sahip oldukları istendik özelliklerin sınıf ortamına yansımalarını belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini seçerken ölçüt örneklemden yararlanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Amasya ilindeki üç merkez okulundaki dokuz üstün yetenekli öğrenci ve bu öğrencilerin öğretmenleri oluşturmaktadır. Veriler görüşme ve gözlem teknikleri ile toplanmıştır. Çalışmada kullanılan yapılandırılmış görüşme formu ve yarı yapılandırılmış gözlem formu araştırmacı tarafından hazırlanmış ve uygulanmıştır. Araştırmanın analizi içerik analizi olup görüşme verileri nitel araştırma yöntemine uygun N-VIVO programı ile analiz edilmiştir.Araştırma bulguları üstün yetenekli öğrencilerin kolay ve hızlı öğrenmeleri sonucu dersi dikkatli şekilde dinlemedikleri, ödev veya bir proje gerçekleştirirken rehberliği kabul etmeyip yönlendirilmeyi reddettikleri, sınıfta yapılan etkinliklere gönüllü olarak katıldıkları yönündedir. Ayrıca insanlık ve çevre ile ilgili konularda aşırı duyarlılık gösterdikleri, kuralların uygulanması konusunda taviz vermedikleri böyle bir durumda arkadaşlarını kırmaktan çekinmedikleri, yaptıkları esprilerin anlaşılmaması durumunda moral bozukluğu ve kızgınlık yaşadıkları sonucuna varılmıştır. Araştırma neticesinde, üstün yetenekli öğrencilerin istendik özelliklerinin eğitim ortamına yansımalarının olduğu açık bir şekilde ortaya çıkmıştır. Bu olumsuz yansımaların etkilerinin en aza indirilebilmesi için en önemli faktör öğretmen faktörüdür. Bu bağlamda lisans programları ve hizmet içi eğitim programları planlanırken, üstün yetenekli çocukların özellikleri ve yönelimlerinin dikkate alınması gerekmektedir. The gifted students are treated as students with problems as they reflect their positive talents to the classroom environment in a negative way. However, such a case results from their features that the other students do not have. This study is conducted to reflect the positive features of the gifted children to the classroom environment to clear away this negative perception on these students. This study was carried out using sample event design which is one of the qualitative research methods. Criteria sampling was used while determining the sample of the research. The sample of the research consiste of 9 gifted students attending to the primary schools in city center of Amasya and their teachers. The data was obtained through interviews and observations. An interview and quasi-structured observation forms were used for the sampling. The analysis of the research is content analysis and the interviews were analysed using N-VIVO program. As a result of the study, it was seen that the gifted students did not pay attention to their teachers in the class because of their quick and easy learning features. They never accepted guidence for their homework and projects and they joined the classroom activities voluntarily. They depicted awareness to the humanity and environment and they did not compansate about the rules. They treated their friends cruely and they claimed that their friends could not understand their jokes. The research can be concluded that the gifted students reflect their positive features negatively in the teaching environment. The most important factor to minimize this effect is the teacher. In this context, it is crucial to take the features of the gifted children into account while planning the curriculum and designing the in-service training.
Collections