Sınıf ve branş öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlik algı düzeyleri ve görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada 2012-2013 eğitim öğretim yılında Kars İli merkez ve ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi okullarda çalışan Sınıf, Türkçe, Matematik, Sosyal Bilgiler, Fen ve Teknoloji, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Müzik, Görsel Sanatlar, Beden Eğitimi ve İngilizce branşındaki öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemine ilişkin öz yeterlik algı düzeyleri ve görüşlerinin hizmet süresi, cinsiyet ve branş değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmadaki öğretmenler sınıf ve branş öğretmenleri olarak iki kategoride değerlendirilmiştir. Araştırmada nicel ve nitel tekniklerin kullanılmasına imkan sağlayan karma yöntem kullanılmıştır. Öğretmenlerin drama yöntemine yönelik öz yeterlik düzeylerini belirlemek amacıyla Can ve Cantürk-Günhan (2009) tarafından geliştirilen `Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeği` evrenden basit rastgele örneklem seçimi yöntemiyle seçilen 239 öğretmene uygulanarak veriler elde edilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin drama yöntemine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla amaçlı örneklem çeşitlerinden ölçüt örneklem yöntemiyle seçilen 11 öğretmenden görüşme metoduyla veriler elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler uygun istatistik programları kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmaya katılanların kişisel özellikleri ile ilgili tanımlayıcı istatistiksel analizler için frekans ve yüzde teknikleri kullanılmıştır. Analiz sürecinde araştırma sorularına uygun olarak bağımsız örneklem t testi ile tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya ilişkin yeterli düzeyde öz yeterliğe sahip oldukları belirlenmiştir. Bununla birlikte sınıf öğretmenleri ile branş öğretmenlerinin öz yeterlikleri arasında sınıf öğretmenleri lehine anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmada bayan öğretmenler ile erkek öğretmenler arasında drama yöntemini kullanmaya ilişkin öz yeterlik düzeylerinin bayan öğretmenler lehine anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf ve branş öğretmenlerin drama yöntemini kullanmaya ilişkin öz yeterlik düzeylerinde hizmet sürelerine göre anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre bazı öneriler getirilmiştir. This research studies whether or not self-efficacy levels and attitudes of Classroom, Turkish, Maths, Science and Tecnology, Social Scienes, Religion and Ethics, Physical Education, Music, Art and English teachers, who work at the public schools in the province and counties of Kars during the educational year 2012 – 2013, towards drama method change depending on certain variables, period of service, gender and branch. The teachers in the research are evaluated in two categories as classroom teachers and branch teachers.The research method used in this study is mixed method where quantitative and qualitative approaches used together. In order to determine the self-efficacy levels of the teachers, `The Self Efficacy Beliefs Scale Towards The Using Of Creative Drama Method`, which was developed by Can & Cantürk-Günhan (2009), is applied to 239 teachers, who are selected through simple and purposive sampling method out of the universe and data gathered. In order to determine the attitudes of teachers towards using drama method, the required data gathered from the interviews with 11 teachers who were selected criterion sampling method. The data gathered in the research is analyzed appropriate statistics program. Frequency and percentage techniques are used for defining statistical analyses of personal features of the attendees. During the analysis process, independent sample t test and one-way variance are used in accordance with the research questions. The research has shown that the self-efficacy levels of the teachers are sufficient in terms of using creative drama method. Moreover, there is a meaningful difference in favor of classroom teachers between the self-efficacy levels of classroom teachers and branch teachers. Also, the results have shown that there is a meaningful difference in favor of female teachers between the self-efficacy levels of female and male teachers. The results have also indicated that there is no significant difference between the self-efficacy levels of teachers depending on period of service. Some suggestions are made according to the results of the research
Collections