Yaşamın ilk bir yılında anne-bebek etkileşimi ve bebeklerde dil gelişimi
dc.contributor.advisor | Şahnur, Şener | |
dc.contributor.author | Karacan, Elvan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:46:10Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:46:10Z | |
dc.date.submitted | 1998 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/370911 | |
dc.description.abstract | 118 7.0ZET Bu çalışmada 30 kız, 41 erkek toplam 71 bebek, anne-bebek etkileşimi ve dil gelişimi yönünden bir yıl boyunca izlenmiş ve 2, 4, 6, 9 ve 12. aylarda olmak üzere beş zamanda değerlendirilmiştir. Her değerlendirme aşamasında, anne-bebek etkileşimi ve bebeğin dil gelişimini ile ilgili bilgiler, araştırmacı ve danışmanlar tararından hazırlanan `anne-bebek etkileşim değerlendirme formu` ve `dil gelişimi değerlendirme formu` nun anneler tarafından yinelenerek doldurulması yolu ve alınmıştır. Araştırmanın başında ve sonunda annelerin duygudurum değerlendirmeleri yapılmıştır. Etkileşim ve dil gelişimine yönelik bulgular, her aşamada birbirleri ile karşılaştırılmış ve aralarındaki ilişkiye bakılmıştır. Ayrıca, her aşamaya ait dil gelişimi bulguları, ilk görüşme sırasında alınmış olan sosyodemografik bilgiler, cinsiyet, doğum öncesi, doğum ve doğum sonrasına ait özellikler ile de karşılaştırılmıştır. Son değerlendirme sırasında bebeklerin ilk çıkardıkları kelimeler belirlenmiş ve yürüme durumları kaydedilmiş ve dil ile motor gelişimin karşılaştırması yapılmıştır. İlk bir yıldaki anne-bebek etkileşiminin dil gelişimi üzerine etkisi ve ilk bir yıldaki dil gelişim basamakları belirlenmiş olup yazın bilgileri ile karşılaştırmalı olarak tartışılmıştır. Sonuçlar, bebeklerimizin dil gelişim basamaklarının yazın bilgileri ile uyumlu olduğunu ve gelişimsel olarak her değerlendirme aşamasında bebeklerdeki dil gelişiminin istatistiksel olarak anlamlı olduğunu göstermektedir. 2. ayda dil yönünden önde olan bebeklerin 12. ayda da önde oldukları ve annenin bebekle kurduğu sözel iletişimin, anne-bebek ve çevre bebek etkileşiminin, bebeğe verilen sözel uyaran miktarının, özellikle 2. ayda olmak üzere, bebeğin dil gelişimi ile ilişkili olduğu bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | en_US | |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.subject | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları | tr_TR |
dc.subject | Child Health and Diseases | en_US |
dc.title | Yaşamın ilk bir yılında anne-bebek etkileşimi ve bebeklerde dil gelişimi | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Child language | |
dc.subject.ytm | Mother child relations | |
dc.subject.ytm | Language development | |
dc.identifier.yokid | 70872 | |
dc.publisher.institute | Tıp Fakültesi | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | medicineThesis | |
dc.identifier.thesisid | 70872 | |
dc.description.pages | 141 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |