Araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının fen başarısı, sorgulama, üst biliş ve öz düzenleme becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim fen bilimleri dersinde 5. sınıf `Işığın ve Sesin Yayılması` ünitesinde araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının, öğrencilerin akademik başarı, sorgulama becerisi, özdüzenleme becerisi ve üstbiliş algıları üzerine etkisini araştırmaktır. Çalışmada, ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2016-2017 eğitim öğretim yılında, Samsun ili Havza ilçesinde bulunan 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemi bir ortaokulda 5. sınıfta öğrenim gören 15'i deney, 16'sı kontrol grubunda 31 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubunda araştırmacı tarafından geliştirilen araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme etkinlikleri ile kontrol grubunda daha önceden yapıldığı şekliyle 6 hafta süresince öğretim yapılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak; başarı testi, Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı, Algılanan Öz Düzenleme Becerileri ve Üstbiliş Farkındalık ölçekleri kullanılmıştır.Öğrencilerinin Işığın ve Sesin Yayılması Ünitesi ile ilgili başarılarını ölçmek için geliştirilen testin geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Başarı testinde yer alan sorular, Milli Eğitim Bakanlığı 2015 Fen Bilimleri Dersi Öğretim programında yer alan kazanımlar dikkate alınarak hazırlanmıştır. Çalışmanın analizinde SPSS 20.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılımı, çarpıklık-basıklık değerlerinden ve Kolmogorov Smirnov testi ile kontrol edilmiştir. Normal dağılım gösteren verilere parametrik testler uygulanmıştır. t-testi ve ANCOVA varsayımlarının kontrolü yapılmış ve bu testlerin uygulaması uygun bulunmuştur. Sonuçlar p=0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir.Araştırmada,araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının; öğrencilerin akademik başarıları, sorgulayıcı öğrenme becerileri,üst biliş ve öz düzenleme becerilerinin gelişimi üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Uygulanan başarı testi sonuçlarına bakıldığında, başarının fazla olduğu sorularda kavram yanılgılarının giderildiği görülmüş olup, öğrencilerin araştırarak, uygulama yapabildiği kazanımlara ait sorularda başarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Fen bilimleri dersleri araştırma sorgulamaya dayalı öğrenmeyi gerektiren derslerden biridir. Öğrenciler derste gözlemler yapmalı, planlayıp uygulayarak kendileri bilgiyi keşfetmeli, öğrendikleri bilgileri kaynaklardan araştırarak araştırma sonuçlarıyla destekleyip analiz ederek yorumlamalıdırlar. Öğretmenlerin bu yaklaşımı derslerinde etkili şekilde kullanabilmeleri için, farklı etkinlikler geliştirilmesi ve uygulamalarda rehberlik edilmesi önerilmiştir. Ayrıca araştırmacılara yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to investigate the inquiry based learning approach in the 5th grade `Light and Spreading` unit in elementary science class, the students' academic achievement, inquiry ability, self - regulation ability and metacognitive perceptions.In the study, quasi-experimental design with pre-test-post-test control group was used. The universe in this study is 5th grade students studying in Havza, Samsun Province in 2016-2017 academic year.And the sample consists of 31 students training in 5th grade in a school in Havza, 15 of whom are in experimental group and 16 are in control group. In experimental group the activities prepared by researchers according to inquiry-based teaching approach were applied during 6 weeks while the subject was taught with a method which was previously applied in control group.As a data collection tool; achievement test, Inquiry Learning Skills Perception, Self-Regulation Skills and Metacognitive Awareness Scales were used in the study.The validity and realibility studies of the test which was developed to measure students' success about 'Light and Spreading' unit were performed.The questions of the achievement test were prepared taking account of the learning outcomes of the Ministry of National Education (2015) Science lesson curriculum.SPSS 20.0 statistical package program was used in the analysis of the data.Normal distrubition of data was checked by using skewness and kurtosis values and Kolmogorov Smirnov test.Parametric tests were applied to data that have normal distribution.t test and ANCOVA assumptions were checked and application of the test was found appropriate.Results were assessed at the level of significance (p=0,05).In the research,it has been achieved inquiry based learning approach as an effective to developing academic success, inquiry learning skills, metacognition and self-regulation skills.When examining the results of applied achievement test,overcoming misconception in questions has been observed.It has been seen that students have higher success in the questions that can be searched and practiced.Science lesson is one of the lessons requiring the inquiry based learning.Students should make observation in the lessons,explore the information by planning and practicing by themselves,interpret the information by researching,supporting researching results and analyzing.It is suggested in order to teachers can use this approach effectively in their lessons should develop different activities and be guided in their practice. In addition, various suggestions were made for researchers.
Collections