Ortaöğretim kurumları onuncu sınıf rehberlik programı uygulanmalarının sınıf rehber öğretmenleri ve rehber öğretmenler görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Kayseri ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kurumlarında görev yapan sınıf ve okul rehber öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda onuncu sınıf, sınıf rehberlik programı uygulamalarının değerlendirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda 2009-2010 eğitim?öğretim yılında Kayseri iline bağlı Melikgazi, Kocasinan, Talas, İncesu ve Hacılar ilçelerindeki resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan sınıf ve okul rehber öğretmelerinin; onuncu sınıf, sınıf rehberlik programı uygulamalarına ilişkin görüşleri incelenmiştir.Araştırmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın veri toplama aracı olarak kullanılan ?Onuncu Sınıf Rehberlik Programı Değerlendirme Anket Formu?, ilgili alan çalışmaları incelenerek, uzman (akademisyenler, eğitimde ölçme-değerlendirme uzmanı, eğitim uzmanları, sınıf rehber öğretmenleri, okul rehber öğretmenleri) görüşleri esas alınarak hazırlanmıştır. 2009?2010 eğitim öğretim yılında Kayseri ili resmi ortaöğretim kurumlarında yürütülen çalışmada, 163 onuncu sınıf rehber öğretmeni ve 40 okul rehber öğretmeninin görüşü alınmıştır. Bu araştırma ile ilgili tüm istatistiksel çözümlemelerde SPSS programından yararlanılmış olup açık uçlu sorulara ilişkin görüşler alınan cevaplar doğrultusunda yorumlanmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen veriler, araştırmaya katılan öğretmenlerin kıdemleri, cinsiyetleri, görev yaptıkları okul türleri ve rehber öğretmenlik durumları esas alınarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonunda elde edilen bulgular ise şu şekildedir:Onuncu sınıf rehberlik programı amaç ve kazanımları öğrenci ve toplum ihtiyaçlarına cevap verecek nitelikte, açık anlaşılır biçimde hazırlanmış olmasına rağmen uygulamaya geçildiğinde gerçekleştirilmesinde güçlükler yaşanmaktadır. Amaç ve kazanımlara ulaşmada büyük öneme sahip olan etkinliklerin gerçekleştirilmesinde ise yaşanan en büyük problemler; etkinliklere ayrılan sürenin yetersizliği, sınıf rehber öğretmenlerinin bilgi ve becerilerinin yetersizliği, etkinliklerin öğrencilerin ilgisini çekmemesi olarak tespit edilmiştir. Bununla birlikte onuncu sınıf rehberlik programının en zayıf yönünü ise ölçme-değerlendirme boyutu oluşmaktadır.Çalışmaya katılan öğretmenlerin görüşlerinde cinsiyet, okul türü, rehber öğretmenlik durumu esas alındığında anlamlı bir farklılık bulunmazken bu fark sadece öğretmenlerin kıdemleri esas alındığında programın ölçme-değerlendirme alanında tespit edilmiştir.Bunların yanında onuncu sınıf rehberlik programı öğrencide olumlu tutum ve davranış geliştirme niteliklerine sahip olduğu tespit edilmiştir. Fakat; sınıfların kalabalık olması, rehberlik ders saati süresinin ve etkinlik sürelerinin yetersizliği, öğretmen bilgi ve becerilerinin az olması, programın gereken esneklikten uzak olması, öğrenci ilgisinin yetersizliği, aile ve çevrenin olumsuz etkileri nedeni ile bu konuda yeterince başarı sağlanılamadığı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Onuncu Sınıf Rehberlik Programı, Program Değerlendirme, Sınıf Rehber Öğretmeni, Okul Rehber Öğretmeni The purpose of this study was to evaluate the applications observed in the 10th Grade Guidance Program in line with the class and school guidance teachers who work in secondary schools. With this goal in mind, the class and school guidance teachers who work in the public secondary schools in Melikgazi, Kocasinan, Talas, İncesu and Hacılar counties of Kayseri were asked for their opinions about the 10th Grade Guidance Program applications applied in 2009-2010 School Year.In this s study, descriptive analyses were used. ?The 10th Grade Guidance Program Evaluation Questionnaire Form?, used to gather data for this study was prepared by reviewing the related literature and by taking specialists? (academicians, measurement and evaluation specialist in education, education specialists, class guidance teachers, school guidance teachers) views. The opinions of 163 10th class guidance teachers and 40 school guidance teachers who work in the formal secondary schools of Kayseri province in 2009-2010 school year were gathered for this study. The Statistical Package of Social Sciences (SPSS) was used for the statistical analyses and the responses to open ended questions were used in line with the research questions.The data gathered from the participants were analyzed according to seniority (their working experience), gender, school type they work in and their position as guidance teachers. The findings obtained in the end of this investigation are such below:Although the goals of the 10th Grade Guidance Program were prepared in a clear and understandable way to meet the needs of students and the society, it was identified that difficulties are experienced when it is applied. The biggest problems experienced during the implementation of the activities that have great importance to reach the goals and objectives are the inadequateness of the period allotted for these activities, and the inadequateness of knowledge and abilities of the class guidance teachers, and another problem is that these activities do not attract students? interests. However, the weakest aspect of the 10th Grade Guidance Program seems to be the measurement and evaluation.When the participants? opinions were investigated in terms of teachers? gender, school type and their position as guidance teachers, no meaningful difference was found; the only difference was found to be related to measurement and evaluation when the seniority of the teachers is considered.In addition, the 10th Grade Guidance Program gains students a positive attitude and better behavior. However, it is concluded that not much success has been achieved due to crowded classes, insufficient time allotted for the lessons and activities, limited knowledge and skills of teachers, the inflexible program, lack of student interest and negative effects of the families and the environment.Key Words: 10th Grade Guidance Program, Program Evaluation, Class Guidance Teacher, School Guidance Teacher
Collections