Eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerin iş doyumu ve yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi: Niğde ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, resmi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan yöneticilerin iş doyum seviyeleri ile yaşam doyum seviyelerinin incelenmesi, iş ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve bazı demografik ve kurumsal değişkenlerin iş ve yaşam doyumu üzerindeki etkisinin ortaya koyulmasıdır. Araştırma Niğde ili ile sınırlandırılmıştır. Araştırmanın örneklemi, Niğde ili sınırları içerisinde görev yapan 275 okul yöneticisinden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak, eğitim yöneticilerinin demografik özelliklerini ve çalıştıkları eğitim kurumuna ait bazı bilgileri öğrenmek için `Kişisel Bilgi Formu`, iş doyumlarını ölçmek için `Minnesota İş Doyum Ölçeği`, yaşam doyumlarını ölçmek için Diener ve arkadaşları tarafından geliştirilmiş olan `Yaşam Doyum Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizi bilgisayarda SPSS 17,00 istatistik paket programı kullanılarak yapılmıştır.Verilerin analizi sonunda, iş ve yaşam doyumu arasında pozitif bir ilişki tespit edilmiştir. Çalışma ortamının fiziki şartları ve ekonomik durum algısının iş doyum seviyesi üzerinde etkisi olduğu görülmüştür. Yaş, eğitim seviyesi, yönetici olarak okulda üstlenilen görev, okulun bulunduğu yerleşim birimi, öğrenci sayısı, okulda pansiyon bölümünün olup olmaması gibi değişkenler iş doyum seviyesini farklılaştırmamaktadır. Cinsiyet değişkeninin dışsal iş doyumu; mesleki kıdem, medeni durum ve okul türü değişkenlerinin içsel iş doyumu üzerinde etkisi mevcuttur. Cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim seviyesi, yöneticinin okuldaki görevi, okulun pansiyon bölümünün olup olmaması, öğrenci sayısı, okulun bulunduğu yerleşim birimi değişkenleri yaşam doyumu seviyesinde farklılık oluşturmamaktadır. Mesleki kıdem, çalışılan okul türü, çalışma ortamının fiziki şartları ve ekonomik durum algısı yaşam doyum seviyesini etkilemektedir. This study aims to investigate the job and life satisfaction levels of educational administrators by determining the relationship between life and job satisfaction and searching out the effects of some demographic and institutive variables on job and life satisfaction.The sample of the research was consisted of 275 school principals and deputy heads of schools working in Niğde. In order to collect data for the research; `Personal Information Form`, `Minnesota Job Satisfaction Scale` and `Life Satisfaction Scale` were used. According to the analyses, there is a positive relationship between life and job satisfaction. Physical conditions of the working environment and the perception of economic situation have an effect on the job satisfaction. The status, age, educational background, location of the school, number of the students in the school, being a boarding school or not are the variables which have no effect on the level of job satisfaction. However, gender variable has a positive effect on extrinsic job satisfaction in favor of the women administrators; marital status, vocational seniority and type of the school has an effect on intrinsic job satisfaction. As for life satisfaction, the variables of gender, age, marital status, educational background, status at school, being a boarding school or not, number of the students, the location of the school don't make any changes in the level of life satisfaction. The type of school, vocational seniority, the physical conditions of the working environment and the perception of economic situation have an effect on the job satisfaction of the educational administrators.
Collections