Kişilerarası sorun çözme becerileri eğitimi programının okul öncesi dönem çocukları üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
KİŞİLERARASI SORUN ÇÖZME BECERİLERİ EĞİTİMİ PROGRAMININ OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİSefa KAANErciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri EnstitüsüYüksek Lisans Tezi,Mayıs 2014Danışman: Doç. Dr. Mustafa DURMUŞÇELEBİÖZETBu araştırma, kişilerarası problem çözme programının okulöncesi kurumlara devam eden çocukların problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, Shure (1992) tarafından geliştirilen `Bilişsel Yaklaşıma Dayalı Kişilerarası Sorun Çözme` (Interpersonal Cognitive Problem Solving / ICPS) ya da diğer adıyla `Ben Sorun Çözebilirim` (I Can Problem Solve / ICPS) Programının okul öncesi eğitim alan 5-6 yaş çocuklarının sorun çözme becerilerinin gelişimi ve sorun davranışların azaltılması üzerindeki etkililiği sınanmıştır. Çalışma grubunu, Kayseri ilinde bulunan anaokullarına devam eden 5-6 yaş grubu 46 çocuk oluşturmuştur. Bu çalışma deneysel bir çalışma olarak planlanmıştır ve deneysel model olarak `Kontrol Gruplu Ön ve Son Test Modeli` kullanılmıştır. Bu araştırmada, deney grubuna `Ben Sorun Çözebilirim (BSÇ)` programının okul öncesi dönem çocukları için geliştirilen formunun Türkçesi (Öğülmüş, 2001) uygulanmıştır. Araştırmada çocukların kişilerarası problem çözme becerilerini ölçmek amacıyla Özdil (2008) tarafından geliştirilmiş Kişilerarası Problem Çözme Ölçeği kullanılmıştır. Deney grubu öğrencileri on hafta süresince kişilerarası problem çözme eğitimi almışlardır. Kontrol grubundaki öğrenciler ise, okullarındaki var olan eğitime devam etmişlerdir. Program uygulanmaya başlamadan önce araştırmacı tarafından öğretmenlere ölçeğin uygulanması ile ilgili gerekli bilgiler verilmiştir. Daha sonra deney ve kontrol gruplarına ön test çalışmaları öğretmenleri tarafından uygulanmıştır. Program sonunda da deney ve kontrol grubuna son test çalışmaları yine öğretmenleri tarafından uygulanmıştır. Testin araştırma grubu için uygunluğunu belirlemek amacıyla geçerlik ve güvenirlik çalışması araştırmacı tarafından uygulama öncesinde yeniden yapılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 16. 0 programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda kişilerarası sorun çözme becerileri eğitimi alan çocukların sorun çözme beceri puanlarının kontrol grubuna oranla anlamlı bir şekilde yüksek olduğu, deney grubunda yer alan çocukların sorun davranışlarının da anlamlı bir şekilde azaldığı saptanmıştır. Araştırma bulgularına dayalı olarak çocuklara verilen kişilerarasısorun çözme becerileri eğitiminin çocukların sorun çözme becerilerini geliştirme ve davranış sorunlarını azaltmada etkili olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Problem Çözme, Kişilerarası Sorun, Sorun Çözme, Ben Sorun Çözebilirim (BSÇ) Yaklaşımı. THE EFFECT OFINTERPERSONAL PROBLEM SOLVING SKILLS TRAINING PROGRAMONPRE-SCHOOL CHILDREN Erciyes University, Institute of Educational SciencesMaster's Thesis,May 2014Advisor: Doç. Dr. Mustafa DURMUŞÇELEBİABSTRACTThe aim of this research is to investigate the effect of interpersonal problem solving skills training program on pre-school children. The study, developed by Shure (1992) `Interpersonal Cognitive Problem Solving` (ICPS) or `I Can Solve a Problem` (ICPS) program for pre-school education, the 5-6 years children problem-solving skills, reducing the effectiveness of the development and problem behaviors have been tested.The study group, located in Kayseri kindergarten ongoing 5-6 age group, 69 children.This study is planned as an experimental study and it has been used as experimental model, the `Control Group Pre and Final Test Model` .In this research, the experiment group I Can Solve the Problem (ICPS) is a program developed for pre-school children of Turkish (Öğülmüş, 2001).In order to measure the Özdil Interpersonal Problem-Solving Skills of Children in research (2008) developed by the scale of interpersonal problem solving. Experimental group students study of interpersonal problem solving during ten weeks .Control group students continue their education at schools.The program is implemented before the start of the implementation of the required information concerning the scale for teachers by the examiner.Then the experimental and control groups are applied by their teachers at the front of the test cases.At the end of the program the experimental and control group have been applied the last test by the teachers.In order to determine the appropriateness of the research group to test validity and reliability study is conducted prior to the application by the examiner. The obtained data of the study has been analyzed in SPSS16.0 program.As a result of the research on interpersonal problem-solving skills training area children compared to the control group problem-solving skill scores high in a meaningful way whereas the experimental group children's problem behavior decrease in a meaningful way. Based on the research findings children given interpersonal problem-solving skills, problem solving skills and behavior problems of children education is effective in reducing.Key Words: Pre-School Education, Problem Solving, Interpersonal Problem, I Can Solve a Problem (Approach).
Collections