Kadın yöneticilere yönelik tutumlar ve öz yeterlik algıları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, öğretmenlerin ve yöneticilerin Kadın Yöneticilere Yönelik Tutumları ile Öz Yeterlik Algıları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini Nevşehir ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı?na bağlı merkez ve ilçelerdeki resmi okullarda görev yapan kadın yöneticilerin bulunduğu okulların öğretmen ve yöneticileri oluşturmaktadır. Çalışma evreninin tamamına ulaşmak mümkün olduğu için, örneklem belirlenmemiştir.Veri toplama aracı olarak, Kadın Yöneticilere Karşı Tutum Ölçeği, Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği ve Kişisel Bilgiler Anketi kullanılmıştır. Katılımcıların özelliklerinin gösteriminde frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde ise; ölçeklerin dağılımlarının normal olup olmadığı Kolmogorov-Smirnov testi ile test edilmiş, normal dağılım gösterenler t testi ve varyans (anova) analizi ile normal dağılım göstermeyenler ise Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi ile analiz edilmiştir. Farkların hangi gruplar arasında olduğu ise Tukey HSD testi ile test edilmiştir. Ölçekler arasındaki ilişkilerde normal dağılım gösterenler Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyonu ile normal dağılım göstermeyenler ise Spearman Sıra Farkları Korelâsyonu ile test edilmiştir. Araştırma Sonucunda Kadın Yöneticilere Yönelik Tutum açısından; cinsiyete, katılımcıların okuldaki görevlerine, medeni durumlarına, katılımcıların görev yaptıkları okulların öğretim düzeylerine ve çalıştıkları lise türlerine göre gruplar arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğretmen Öz Yeterlik Algıları bakımından; mesleki kıdeme, katılımcıların görev yaptıkları okulların öğretim düzeylerine göre gruplar arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. İnsanlar Arası İlişkiler ile Sınıf Yönetimi alt boyutlarında ve Toplam Öz Yeterlik Puanları arasında, Çalışma Ahlakı ile Öğretim Stratejileri ve Öğrenciyle Etkileşim alt boyutları arasında anlamlı ve zayıf bir ilişki bulunmaktadır.Anahtar kelimeler: Kadın Yöneticiler, Tutum, Kadın Öğretmenler, Toplumsal Cinsiyet, Öz Yeterlik. This research aims to find out an answer to ?whether is there a relation between teachers? and managers? self efficacy perceptions and attitudes towards female managers?. The universe of the study consist of, teachers and managers who have worked with female manegers in their schools. Their schools are subordinated to Ministry of Education and located in the center and districts of the province of Nevşehir.Entire working universe is accessible so sample hasn?t been determined.Attitude toward female manegers and teacher self efficacy scales are the means by which all the data were gathered. In order to represent characteristics of the participants, frequency, percent, arithmetic average, standard deviation techniques were used. In stastistical analysis,whether or not the two scales have normal distribution,was tested by Kolmogorov-Smirnov test. Results that show a normal distribution, were analyzed with t Test and Varience (Annova) Analysis, on the other hand results that not show a normal distribution were analyzed with Mann-Whitney U Test and Kruskal Wallis H Test. Differences between the groups were tested with the Tukey HSD Test. In the relations between two scales, results that show a normal distribution, were tested with Pearson Momentler Product Correlation, results that not show a normal distribution were tested with Spearman Sequence Differences Correlations.As a result of the research, in terms of attitudes towards female managers, significant differences were found among groups according to the gender, the duties of the participants in the school, marital status, educationals levels of the schools and types of high schools in which participants are working. In terms of teachers? perceptions of self-efficacy, significant differences were found among groups according to the occupational seniority and education levels of schools in which participants are working. There has been a significant and poor relation between sub-dimensions of interpersonal relations with classroom management and interpersonal relations with total scores of self-efficacy. Also, there has been a significant and poor relation between sub-dimensions of work ethic with teaching strategies and work ethic with interaction with students.Key Words: Female Managers, Attitute, Female Teachers, Social Gender, Self-Efficacy.
Collections